Cereno Scientific meddelar att en milstolpe har uppnåtts inom det prekliniska programmet CS014

Cereno Scientific (XSAT: CRNO B) meddelar idag att de framsteg som gjorts inom det prekliniska programmet CS014 har utlöst en milstolpsbetalning till Emeriti Bio, som CS014 förvärvades från under 2019. CS014 genomgår för närvarande preklinisk utveckling i samarbete med University of Michigan. En ny patentansökan har lämnats in baserad på de nya framstegen.

”När vi 2019 förvärvade CS014-programmet från Emeriti Bio såg vi det som ett bra komplement till vår portfölj inom kardiovaskulär sjukdom, med spännande och innovativa egenskaper. Allt eftersom utvecklingen har fortsatt har vår tilltro till programmet bara vuxit sig starkare”, säger Sten R. Sörensen, VD på Cereno Scientific. ”Det är glädjande att se att de nya data vi erhållit för CS014 har utmynnat i en ny patentansökan. Vi ser fram emot att kommunicera mer om det här lovande programmet senare under året.”

CS014-programmet förvärvades från Emeriti Bio i mars 2019 och har därefter utvecklats i ett samarbete mellan Cereno och Emeriti Bio. Ett prekliniskt utvecklingsprogram med CS014 genomförs nu i samarbete med University of Michigan. Målet med programmet är att framgångsrikt avancera en läkemedelskandidat till ett kliniskt Fas I-program.

CS014 är ett program för en ny histondeacetylashämmare (HDACi), och Cerenos andra HDACi-program baserat på epigenetisk modulering efter den pågående utvecklingen av CS1. Programmet utvecklas för behandling av kardiovaskulär sjukdom.

Emeriti Bio är ett kombinerat biotech- och kontraktsforskningsbolag (CRO) som fokuserar på att avancera upptäckter genom patentering, preklinisk och tidig klinisk forskning i nära samarbete med partners. Bolaget grundades 2015 av fem tidigare forskare från Astra Zeneca, med bred kunskap inom farmaceutisk forskning och utveckling.

För mer information, vänligen kontakta:

E-post: info@cerenoscientific.com

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH) och trombosindikationer. CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med anti-trombotiska, anti-inflammatoriska, anti-fibrotiska och tryckreducerande egenskaper, alla relevanta för PAH. Dessutom har Cereno två lovande prekliniska utvecklingsprogram inriktade mot behandling av kardiovaskulära sjukdomar. Bolaget är beläget i AstraZenecas BioVenture Hub i Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på den svenska Spotlight Stock Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.