• Cereno Scientific/

Cereno Scientific meddelar förändringar i den verkställande ledningsgruppen som stärker kompetens och kapacitet i förberedelse för expanderade kliniska portföljen

Cereno Scientific (XSAT: CRNO B) meddelade idag förändringar i bolagets verkställande ledningsgrupp med expansionen av Dr Björn Dahlöfs roll och tillträdandet av en Head of IR & Communications. Dr Björn Dahlöf har varit bolagets Chief Medical Officer (CMO) sedan 2018 och tar nu även över rollerna Chief Scientific Officer (CSO) och Head of Clinical Development. Josefine Göranson tillträder som Head of IR & Communications. Dessa förändringar kommer att stärka kompetensen hos den verkställande ledningsgruppen och öka beredskapen att stödja den kommande expansionen av den kliniska portföljen.

”Vi har en mycket lovande läkemedelsportfölj med CS1 i Fas II och två prekliniska program CS014 och CS585, båda i förberedelse för klinisk utveckling. Jag är övertygad om att vi står på gränsen till en ny era med ett mer moget Cereno med en erfaren ledningsgrupp med rätt kompetens för att stödja bolaget och vår ambition. Jag är nöjd över att ha Björn nu i spetsen för vår forskning och kliniska utveckling och jag är glad att välkomna Josefine som ska öka våra IR och kommunikationsaktiviteter”, säger Sten R. Sörensen, VD på Cereno Scientific.

Dr Björn Dahlöf har varit styrelseledamot i bolaget sedan start år 2012 och Chief Medical Officer (CMO) sedan 2018. Han kommer även att ta över rollerna Chief Scientific Officer (CSO) och Head of Clinical Development med omedelbar verkan. Dahlöf har praktiserat Allmän Internmedicin vid Sahlgrenska sjukhuset i över 35 år och är Docent i Kardiovaskulär Prevention vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet. Dahlöf har omfattande erfarenhet i kardiovaskulär forskning, farmakologi, läkemedelsutveckling och alla faser av kliniska prövningar. Han har föreläst inom dessa områden internationellt och har författat över 400 vetenskapliga publikationer. Dahlöf har under många år varit rådgivare till små och stora läkemedelsbolag avseende läkemedelsutveckling i alla faser från preklinisk utveckling till större studier efter registrering. Dahlöf har initierat och lett flera större nationella och multinationella mortalitets och morbiditetsstudier som haft betydelse för riktlinjer inom kardiovaskulär prevention.

Josefine Göranson tillträder den nybildade tjänsten Head of IR & Communications från och med 15 december 2022. Göranson har närmast haft rollen Communications Lead på möbelvaruhuset IKEA. Dessförinnan har hon erhållit lång erfarenhet inom life science-sektorn efter flera olika roller inom kommunikation och marknadsföring med ökande ansvar på det globala medicinteknikföretaget Atos Medical under 15 år på bolaget. Göranson kommer att ingå i den verkställande ledningsgruppen på Cereno.

Niklas Bergh, medgrundare av Cereno och tidigare Chief Scientific Officer (CSO), kommer fortsatt att vara involverad som styrelsesuppleant och senior rådgivare till bolaget. Han kommer att fortsätta som rådgivare i Cerenos prekliniska och kliniska utvecklingsprogram. Bergh är Docent i experimentell kardiologi vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, och arbetar som överläkare på kardiologen vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och ansvarar för behandling av patienter med kardiovaskulära sjukdomar, vilket inkluderar dem som drabbats av trombos som hjärtinfarkt, hjärtsvikt och hjärttransplantation samt pulmonell artieriell hypertension (PAH).

För mer information, vänligen kontakta:

Hans Naess, interim CFO
Telefon: +46 793 40 79 00
E-post: info@cerenoscientific.com

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den främsta läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper, alla relevanta för PAH. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med PAH. Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tilllåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling inom kardiovaskulära sjukdomar genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidat CS585 är en stabil, selektiv och potent prostacyklin receptor agonist. I prekliniska studier har den visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Läkemedelskandidat CS014 är en ny HDAC-hämmare med epigenetiska effekter. I prekliniska studier har den visat att kunna reglera blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på Spotlight Stock Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.

Citat

​​​​​​​Vi har en mycket lovande läkemedelsportfölj med CS1 i Fas II och två prekliniska program CS014 och CS585, båda i förberedelse för klinisk utveckling. Jag är övertygad om att vi står på gränsen till en ny era med ett mer moget Cereno med en erfaren ledningsgrupp med rätt kompetens för att stödja bolaget och vår ambition. Jag är nöjd över att ha Björn nu i spetsen för vår forskning och kliniska utveckling och jag är glad att välkomna Josefine som ska öka våra IR och kommunikationsaktiviteter.
Sten R. Sörensen, VD på Cereno Scientific.