• Cereno Scientific/

Cereno Scientific meddelar om ett återköp av påkallade teckningsoptioner från European High Growth Opportunities Securitization Fund

Cereno Scientific (XSTAT: CRNO B) (”Cereno” eller ”Bolaget”) meddelade idag att Bolaget tecknat ett avtal med European High Growth Opportunities Securitization Fund varigenom de teckningsoptioner som enligt Bolagets pressmeddelande den 7 december 2021 påkallats, återköps. Kostnaden för återköpet uppgår till sammanlagt 4,5 MSEK.

European High Growth Opportunities Securitization Fund meddelade Cerenos styrelse den 7 december 2021 att de önskade utnyttja 1 105 262 teckningsoptioner berättigade till teckning av 1 440 156 B-aktier i Bolaget (”Optionerna”). Efter diskussion har Parterna har nu kommit överens om att Cereno återköper Optionerna till en kostnad om 4,5 MSEK.

”Efter den lyckade finansieringen i september med TO1 har Cereno en stabil finansiering över den närmsta tiden och bedömningen är att detta återköp av påkallade teckningsoptioner, både på kort och lång sikt, ligger i såväl bolagets som dess aktieägares intresse”, säger Sten R. Sörensen, VD på Cereno Scientific.

Teckningsoptionerna som återköps kommer att makuleras av Bolaget vilket innebär att den aktiekapitalsökning som aviserades i Bolagets pressmeddelande den 7 december 2021 inte kommer att genomföras. Cerenos totala aktiekapital uppgår därmed fortsatt till 10 526 178,2 kronor fördelat på 105 261 782 aktier varav 722 248 aktier av serier A och 104 539 534 aktier av serie B.

För mer information, kontakta:
E-mail: info@cerenoscientific.com

Denna information är sådan information som Cereno Scientific AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 15 december 2021 kl. 16:30 CET.

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH) och trombosindikationer. CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med anti-trombotiska, anti-inflammatoriska, anti-fibrotiska och tryckreducerandeegenskaper, alla relevanta för PAH. Dessutom har Cereno två lovande prekliniska utvecklingsprogram, CS014 och CS585, inriktade mot behandling av kardiovaskulära sjukdomar. Bolaget är beläget i AstraZenecas BioVenture Hub i Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på den svenska Spotlight Stock Market (CRNO B).  Mer information finns på www.cerenoscientific.se.