• Cereno Scientific/

Cereno Scientific presenterar prekliniska data för läkemedelskandidaten CS585 vid International Society for Thrombosis and Hemostasis 31e konferens (ISTH 2023 Congress)

Cereno Scientific (Nasdaq First North: CRNO B), ett bolag som utvecklar innovativa behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar, meddelade idag att prekliniska data kring läkemedelskandidaten CS585 har blivit accepterat som en muntlig presentation på International Society for Thrombosis and Hemostasis 31e kongress, kallad ISTH 2023 Congress, i Montreal Kanada, 24–28 juni 2023. Postern med titeln “CS585 is a novel and highly selective IP receptor agonist for prevention of thrombosis”, presenteras av Dr. Michael Holinstat, ansvarig för Cerenos utvecklingsprogram vid University of Michigan och Director Translational Research vid Cereno.

Postern med titeln “CS585 is a novel and highly selective IP receptor agonist for prevention of thrombosis”, författades av Michael Holinstat, Adriana Yamaguchi, Sylviane Lambert, Pooja Yalavarthi, Livia Stanger, Andrew Rickenberg, och Andrew White vid University of Michigan, Ann Arbor, MI, USA; Björn Dahlöf och Niklas Bergh vid Göteborgs Universitet. Postern har blivit utvald att presenteras som en oral presentation av Dr. Michael Holinstat.

Detaljer för den muntliga presentationen vid ISTH 2023 Congress:

Titel: CS585 is a novel and highly selective IP receptor agonist for prevention of thrombosis

Författare: Michael Holinstat, Adriana Yamaguchi, Sylviane Lambert, Pooja Yalavarthi, Livia Stanger, Andrew Rickenberg, och Andrew White vid University of Michigan, Ann Arbor, MI, USA; Björn Dahlöf och Niklas Bergh vid Göteborgs Universitet.

Sessionens nummer: OC 61.3

Sessionens titel: Manipulating Platelet Function

Sessionens dag: Tisdag, 27 juni 2023

Sessionens tid: 15:15 - 15:30 ET

Sessionens plats: Rum 710A

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Fogelberg, Interim CFO
E-post: info@cerenoscientific.com

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper, alla relevanta för PAH. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med PAH. Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tilllåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling inom kardiovaskulära sjukdomar genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidat CS014 är en ny HDAC-hämmare med epigenetiska effekter som har valts att primärt utvecklas för trombosprevention. I prekliniska studier har den visat att kunna reglera blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning. Läkemedelskandidat CS585 är prostacyklinreceptor-agonist som i prekliniska studier har visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på Nasdaq First North Growth Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.