Cereno Scientific släpper Insights-video säsong 2 avsnitt 4 med Phil B. Adamson, Abbott

Cereno Scientific (Nasdaq First North: CRNO B), ett bolag som utvecklar innovativa behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar, meddelade idag att avsnitt 4 av säsong 2 i Insights-videoseries har släppts. Videon handlar om användningen av den banbrytande teknologin CardioMEMS HF System i Fas II-studien med CS1 genom ett samarbetsavtal med Abbott. Medverkande i videon är Phil B. Adamson, MD, MSc Divisional Vice President och Chief Medical Officer för Heart Failure Division, Abbott.

Se här: Insights Series S2E4: Phil Adamson, Abbott, about CardioMEMS™ use in the CS1 clinical trial >

Läkemedelskandidaten CS1 är för närvarande under utvärdering i en Fas II-studie som en behanding för den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tilllåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. En patientfallsstudie som initierades av en prövare i studien på den första patienten som slutfört studien på den klinik som prövaren var baserad utfördes tidigare i somras. De övertygande data som visades ledde till att ett initiativ för datakvalitetskontroll lanserades i syfte att optimera möjligheten att se effekter av CS1 mätt med CardioMEMS-teknologin som används i studien. Resultatet av detta initiativ förväntas kommuniceras under Q4 2023. Top-line resultatet av Fas II-studien förväntas kunna rapporteras under Q1 2024.

Insights-serien genomförs som en serie intervjuer och samtal med internationellt kända vetenskapliga experter som delar med sig av sina kunskaper och insikter för att förmedla en större förståelse för bolagets utvecklingsprogram. Säsong 2 av denna videoserie spelades in under ESC-kongressen i augusti 2023.

Denna videoserie är tillgänglig på Cerenos webbplats, LinkedIn and YouTube.

För mer information, vänligen kontakta:

Eva Jagenheim, CFO
E-post: info@cerenoscientific.com

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper, alla relevanta för PAH. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med PAH. Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tilllåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling inom kardiovaskulära sjukdomar genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidat CS014 är en ny HDAC-hämmare med epigenetiska effekter som har valts att primärt utvecklas för trombosprevention. I prekliniska studier har den visat att kunna reglera blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning. Läkemedelskandidat CS585 är prostacyklinreceptor-agonist som i prekliniska studier har visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA Cereno är noterat på Nasdaq First North Growth Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.