Cereno Scientific utser Senior Advisor R&D

Cereno Scientific (Aktietorget: “CRNO B”) driver utvecklingen av en bättre behandling för skydd mot blodpropp – den globalt dominerande dödsorsaken – och meddelar idag utnämningen av Michael Wolzt som Senior Advisor R&D.

Cereno Scientifics första läkemedelskandidat, CS1, genomgår formuleringsutveckling. CS1 utvecklas för preventiv behandling av personer som riskerar att få blodproppar. Det nya läkemedlet förväntas ge effektiv behandling samt lägre risk för allvarliga blödningsbiverkningar än dagens behandlingar med blodförtunnande läkemedel.

Bolaget har tidigare kommunicerat sin strategiska ambition att stärka sitt internationella nätverk genom att knyta ledande experter inom kardiologi och trombossjukdom som rådgivare till bolagets forsknings- och utvecklingsverksamhet. I linje med denna strategi är Cereno Scientific stolt att presentera:

Senior Advisor Research & Development – Michael Wolzt

Michael Wolzt MD, professor i medicin och överläkare vid Vienna General Hospital, har anlitats av Cereno Scientific för att ge råd om företagets kliniska utvecklingsprogram som ska initieras senare i år.

Professor Wolzt har omfattande kunskap inom trombos och hemostas, och har framgångsrikt lett kliniska studier med anti-trombotiska behandlingar. Wolzt är chef för kardiovaskulär medicin vid institutionen för klinisk farmakologi, är chef för Clinical Trials Coordination Centre (KKS), och har blivit utsedd till europeisk expert åt European Medical Agency (EMA). Wolzt har publicerat mer än 300 originalartiklar i vetenskapliga tidskrifter.

Efter nyheten förra veckan om positivt framsteg för Cereno Scientific’s formuleringsarbete med företagets läkemedelskandidat, CS1, samt att positiva data tidigare publicerats i Journal of Thrombosis and Haemostasis (JTH) med dokumentation in vivo i möss som visade trombosskyddande effekt utan att medföra ökad blödningsbenägenhet med den aktiva substansen i Cereno Scientifics läkemedelskandidat CS1 – växlar Cereno Scientific upp inför en klinisk studie med CS1 i 2017.

Cereno Scientifics VD Sten R Sörensen kommenterar:

“Vi är mycket glada över att välkomna Professor Michael Wolzt, en erkänd expert inom trombosfältet, till Cereno Scientific. Det är en spännande tid för oss när vi nu avancerar vår läkemedelskandidat för förebyggande behandling av trombos, CS1, mot kliniska studier som beräknas påbörjas under Q3 i år.”

Sten R. Sörensen – VD
Tel: +46 733 74 03 74.
www.cerenoscientific.com

Cereno Scientific utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel mot blodpropp som bygger på kroppens egen intelligenta propplösningsmekanism och som ska användas vid behandling av trombosrelaterade kardiovaskulära sjukdomar på den globala marknaden. Hjärt- och kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödsorsaken i världen. Med nuvarande behandling föreligger stor risk för allvarliga blödningskomplikationer vilket leder till bristande effekt och medför stor risk att drabbas av nya blodproppar. CS1 förväntas ge en möjlighet till effektiv preventiv blodproppsbehandling och lägre risk för allvarliga blödningsbiverkningar än dagens behandlingar med blodförtunnande läkemedel. CS1, som är en omformulering av en känd substans, bedöms ha en relativ kort utvecklingstid till färdigt läkemedel. Bolagets utvecklingsprogram är baserat på många års forskning och bevis för effekt finns i experimentella studier i djur, i tidiga humanstudier och i epidemiologiska studier. CS1 har en unik verkningsmekanism, ett möjligt brett indikationsfönster till stora blodproppsrelaterade folksjukdomar och därmed en stor marknadspotential. Bolaget har huvudkontor i Göteborg, bedriver laboratorie och utvecklingsverksamhet i AstraZenecas BioVentureHub och utvecklas med stöd av GU Ventures. För ytterligare information, se: www.cerenoscientific.se.

Taggar:

Sten R. Sörensen