Kommuniké från årsstämma 2024 i Cereno Scientific AB

Idag, den 16 april 2024, hölls årsstämma i Cereno Scientific AB (publ) i MAQS Advokatbyrås lokaler på Östra Hamngatan 24 i Göteborg. Till ordförande för årsstämman valdes Fredrik Brusberg, biträdande jurist vid MAQS Advokatbyrå.

Följande huvudsakliga beslut fattades på årsstämman.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning

Årsstämman beslutade att fastställa framlagd resultat och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att till förfogande stående vinstmedel balanseras i ny räkning och därmed att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör för räkenskapsåret 2023.

Bestämmande av antalet styrelseledamöter och av antalet revisorer samt fastställande av arvoden åt styrelsen och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen för tiden intill nästa årsstämma har hållits ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Styrelsearvoden ska utgå med tio prisbasbelopp till styrelsens ordförande och med fem prisbasbelopp vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Vidare beslutade årsstämman, i enlighet med valberedningens förslag, att för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska en revisor utses och arvode till revisor ska utgå enligt av bolaget godkänd räkning.

Val av styrelse, styrelsesuppleanter och revisor

Årsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Anders Svensson, Joakim Söderström och Jeppe Øvlesen samt att Gunnar Olsson och Sten R. Sörensen väljs in som nya styrelseledamöter. Joakim Söderström omvaldes till styrelseordförande. Årsstämman beslutade att till revisor omvälja Frejs Revisorer AB, som meddelat att Mikael Glimstedt fortsatt utsetts till huvudansvarig revisor.

Fastställande av principer för valberedningen

Årsstämman beslutade att anta valberedningens förslag till principer för valberedningen.

Valberedningens fullständiga förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida (www.cerenoscientific.se).

Beslut om antagande av ny bolagsordning

Årsstämman beslutade att anta en ny bolagsordning i enlighet med styrelsens förslag.

Styrelsens fullständiga förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida (www.cerenoscientific.se).

Beslut om riktad emission av teckningsoptioner till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en riktad emission av teckningsoptioner till ledande befattningshavare i bolaget.

Beslut om riktad emission av teckningsoptioner till nyckelperson i bolaget

Årsstämman beslutade om en riktad emission av teckningsoptioner till en nyckelperson i bolaget i enlighet med förslag från en aktieägargrupp.

Beslut om bemyndigande till styrelsen att besluta om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till och med nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler.

Valberedningens, styrelsens och aktieägargruppens fullständiga förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.cerenoscientific.se.

Henrik Westdahl, Director IR & Communications
E-post: henrik.westdahl@cerenoscientific.com

Cereno Scientific utvecklar innovativa behandlingar för sällsynta och vanliga kardiovaskulära sjukdomar. Den längst avancerade läkemedelskandidaten, CS1, är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tillåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Två initiativ som genomfördes under den pågående Fas II-studien har visat positiva fynd som tyder på den potentiella kliniska nyttan av CS1 hos PAH-patienter. Dessa initiala resultat är dock inte en garanti för de slutliga studieresultaten som förväntas under tredje kvartalet 2024. Sedan januari 2024 är vi glada att FDA:s Expanded Access-program ger patienter med PAH, ett allvarligt och livshotande tillstånd, tillgång till CS1 då inga jämförbara alternativa behandlingar finns att tillgå. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidaten CS014 är en HDAC-hämmare under utveckling som en behandling av arteriell och venös trombosprevention. Den innovativa läkemedelskandidaten representerar ett banbrytande tillvägagångssätt för anti-trombotisk behandling potentiellt utan tillhörande ökad risk för blödning hos människor. CS014 är en ny kemisk entitet med en mångfaldig verkningsmekanism som en epigenetisk modulator – som reglerar blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning, vilket dokumenterats i prekliniska studier. Läkemedelskandidat CS585 är prostacyklinreceptor-agonist som i prekliniska studier har visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA Cereno är noterat på Nasdaq First North Growth Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.