Kommuniké från årsstämma i Cereno Scientific AB

Idag, den 9 juni 2021, hölls årsstämma i Cereno Scientific AB (”Cereno”). Mot bakgrund av den rådande Covid-19-pandemin genomfördes årsstämman med poströstning, utan fysiskt deltagande. Nedan följer en resumé av de beslut som fattades.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
Stämman beslutade att fastställa framlagd resultat‐ och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning.

Resultatdisposition
Stämman beslutade om att till förfogande stående vinstmedel balanseras i ny räkning enligt styrelsens förslag i årsredovisningen och därmed att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2020.

Ansvarsfrihet
Vid stämman beslutades om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör.

Bestämmande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och av antalet revisorer samt fastställande av arvoden åt styrelsen och revisor
Stämman beslutade att styrelsen för tiden intill nästa årsstämma har hållits ska bestå av sju ledamöter och två suppleanter, samt att styrelsearvoden skall utgå med 190 400 SEK till styrelsens ordförande, motsvarande fyra prisbasbelopp, samt med 95 200 SEK vardera till övriga ledamöter, motsvarande två prisbasbelopp per person. Vidare beslutade stämman att arvode till revisor skall utgå enligt godkänd räkning.

Val av styrelse, styrelsesuppleanter och revisor
Stämman beslutade att Catharina Bäärnhielm, Klementina Österberg, Sverker Jern, Björn Dahlöf, Jonas Faijerson Säljö samt Anders Svensson omväljs som ordinarie styrelseledamöter, samt att Rein Piir väljs in som ny ledamot. Stämman beslutade att Niklas Bergh omväljs som styrelsesuppleant samt att Jesper Dahlberg väljs in som ny styrelsesuppleant. Stämman beslutade att till revisor omväljs Frejs Revisorer AB representerad av auktoriserade revisorn Mikael Glimstedt.

Långsiktiga incitamentsprogram

Erforderlig majoritet uppnåddes inte såvitt avser förslagen till införande av långsiktigt personaloptionsprogram (kvalificerade personaloptioner) respektive långsiktigt incitamentsprogram (teckningsoptioner). Stämman beslutade således att inte införa något sådant program.

Beslut om bemyndigande till styrelsen att besluta om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till och med nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller eljest med villkor och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt.

Vid utnyttjandet av bemyndigandet ska teckningskursen och övriga villkor vara marknadsmässiga, med beaktande av marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall.

Antalet aktier som ska kunna emitteras respektive antalet aktier som ska kunna tecknas med stöd av optionsrätt till nyteckning av aktier respektive antalet aktier som konvertibler ska berättiga konvertering till ska sammanlagt uppgå till högst sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om aktieantal vid full teckning, full konvertering respektive fullt utövande av optionsrätter.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner ska kunna ske för finansiering av bolagets verksamhet, kommersialisering och utveckling av bolagets produkter och/eller förvärv av verksamheter, bolag eller del av bolag, och/eller att möjliggöra en breddning av ägarbasen i bolaget.

Göteborg, 9 juni 2021
Cereno Scientific AB (publ)
STYRELSEN

Daniel Brodén – CFO
E-mail: info@cerenoscientific.com

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH) och trombosindikationer. CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med anti-trombotiska, anti-inflammatoriska, anti-fibrotiska och tryckreducerande egenskaper, alla relevanta för PAH. CS1s epigenetiska mekanism är ett helt nytt behandlingssätt för kardiovaskulära sjukdomar. En klinisk fas II-studie för CS1 i PAH förväntas att initieras i september 2021 under den US FDA beviljade särläkemedelsstatusen (ODD). Dessutom har Cereno två lovande prekliniska utvecklingsprogram som är inriktade mot behandling av kardiovaskulära sjukdomar. Bolaget är beläget i AstraZenecas BioVenture Hub i Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på den svenska Spotlight Stock Market (CRNO B). Mer information på www.cerenoscientific.se.