Cyxone förtydligar, nya strategin avser att snabbare nå marknad

Cyxone (publ), ett bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar med huvudkandidaten rabeximod för utveckling inom ledgångsreumatism, meddelade tidigare att man reviderar sin strategi med anledning av viktiga patentgodkännanden och värdefulla marknadsmöjligheter.

Bolaget har nyligen beslutat att genomföra en företrädesemission för att finansiera aktiviteterna i linje med den nya strategin. Genom det redan säkerställda kapitalet, beräknas emissionslikviden räcka fram till 2025 och Cyxone ger här en fördjupad bakgrund till varför strategibytet är viktigt för att säkerställa vägen till en framgångsrik kommersialisering av rabeximod på en internationell marknad.

Under de senaste åren har en rad händelser på framför allt den amerikanska marknaden på flera sätt ändrat landskapet för läkemedel inom ledgångsreumatism, och rör läkemedelsklasserna Jak-hämmare och TNFa-hämmare.

TNFa-hämmare tillhör klassen biologiska sjukdomsmodifierande läkemedel som används brett bland patienter med måttlig till svår ledgångsreumatism, och där läkemedlet Humira (adalimumab) dominerar. Under 2023 löpte tiden för marknadsexklusivitet ut för adalimumab och har medfört att en rad generiska varianter (biosimilarer) av produkten Humira har lanserats på den amerikanska marknaden.

Eftersom hela nio nya biosimilarer har introducerats under 2023 kommer patienter med måttlig till svår ledgångsreumatism ha större tillgång på TNFa-hämmare till lägre kostnad. Då en ganska stor grupp patienter efter en tid dock inte erhåller adekvat respons med TNFa-hämmare finns det behov av nya kombinationsbehandlingar där företrädesvis icke-biologiska läkemedel används.

På grund av ökad risk för allvarliga biverkningar fick en annan klass av läkemedel, Jak-hämmare, under 2021-22 regulatoriska restriktioner och tydligare förskrivningsrekommendationer av amerikanska och europeiska läkemedelsmyndigheter. Detta har fått som följd att patienter som inte svarar tillräckligt på TNFa-hämmare har färre tillgängliga behandlingsalternativ.

Cyxones nya strategi är att positionera rabeximod i segmentet av patienter som inte fullt ut kontrollerar sin sjukdom med TNFa-hämmare och som numera inte har tillgång till Jak-hämmare. Då rabeximod redan visat relevant klinisk effekt i patienter med uttalad svår ledgångsreumatism samt att en gynnsam farmakologi och säkerehetsprofil har dokumenterats, finns det stort stöd från Key Opinion Leaders (KOLs) för denna ompositionering av rabeximod.

Bolaget befinner sig i en mycket fördelaktig position där vi tack vare unika egenskaper hos rabeximod har förutsättningar att positionera läkemedlet i ett patientsegment som växer och där möjligheterna att komma in som ett first-in-class läkemedel är goda. Vår läkemedelskandidat har redan visat mycket starka och relevanta effektsignaler i tidigare fas 2-studier och vi ser fram emot att nu bygga vidare på dessa resultat i en ny grupp patienter med stort medicinskt behov.

De senaste veckorna har många av våra aktieägare hört av sig gällande den nya strategin, och jag vill därför förtydliga att från en kommersiell synpunkt representerar den nya strategin en väsentligt bättre, långsiktigt mer hållbar väg framåt där rabeximod kan ha first mover advantage i ett nytt patientsegment. Den nya strategin utgår från att skapa bäst förutsättningar för värdebyggande och möjligheter att få till avtal snabbare för vidare kommersialisering med strategiska partners. Idag finns det mycket få fas 2-tillgångar under utveckling som likt rabeximod inte är ett biologiskt läkemedel, inte är en Jak-inhibitor, men som erbjuder en helt ny sjukdomsrelevant mekanism, och som visat klinisk effekt i patienter med svår RA.

Vårt arbete med att framtidsäkra rabeximod, som blev särskilt relevant efter patentgodkännandet i maj 2023, ledde oss till denna ompositionering. Experterna vi konsulterade under strategiprocessen har ställt sig bakom denna riktning med stor entusiasm, eftersom de ser att behandlingsalternativen för denna grupp är få. Med detta i åtanke har bolaget nu beslutat att genomföra en företrädesemission. Det redan säkrade kapitaltillskottet från denna emission kommer att trygga vår verksamhet genom hela 2024 och finansiera värdeskapande samt signalsökande fas 2-studier. Det är därför otroligt spännande att få påbörja dessa studier, något hela Cyxone-teamet ser fram emot med stor entusiasm", säger Carl-Magnus Högerkorp, VD Cyxone.

Carl-Magnus Högerkorp, VD
E-post: carl.hogerkorp@cyxone.com

Cyxone AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: CYXO) utvecklar sjukdomsmodifierande behandlingar för sjukdomar som reumatoid artrit och multipel skleros. Rabeximod är en fas 2-läkemedelskandidat som utvärderas för möjlig behandling av reumatoid artrit. T20K är ett fas 1-läkemedelskandidat för behandling av multipel skleros. Certifierad rådgivare är FNCA Sweden AB. För mer information, besök www.cyxone.com