Diamyd Medical har med MainlyAI och KTH tilldelats VINNOVA-finansiering för AI-driven hållbar produktion

Diamyd Medical har tillsammans med AI-teknikbolaget MainlyAI AB och Kungliga Tekniska Högskolan tilldelats finansiering av VINNOVA för ett projekt som ska utforma, testa och bygga en struktur för hållbar produktion med hjälp av artificiell intelligens (AI) för Diamyd Medicals produktionsanläggning i Umeå.

Projektet ALISTAIR (Artificial Intelligence for Sustainable Production/artificiell intelligens för hållbar produktion), med en total finansiering på 13 MSEK inklusive så kallat bidrag in-kind, är en del av VINNOVA-programmet ”AI i klimatets tjänst”. Projektet kommer att studera hur AI-teknologier kan användas för att (i) minska växthusgasutsläpp från produktionsanläggningar, och (ii) stödja beslutsfattande och avväganden vid kontroll av produktionsanläggningar med avseende på viktiga parametrar som produktionshastighet, de anställdas välbefinnande, hållbarhetsmål och avfallshantering. Det slutliga målet med projektet är att presentera tekniker och strategier som är tillräckligt generella för att kunna tillämpas och skalas upp i produktionsanläggningar i olika branscher.

Inom ramen för ALISTAIR-projektet finns det en unik möjlighet att utforma, implementera och utvärdera projektresultaten till den helt nya läkemedelsproduktionsanläggningen som etableras av Diamyd Medical i Umeå. Den nya anläggningen har som första prioritet att producera rekombinant GAD65, den aktiva ingrediensen i det terapeutiska diabetesvaccinet Diamyd® som för närvarande är i klinisk utveckling i sen fas. Den 1000 kvadratmeter stora anläggningen som består av renrum, laboratorier och kontorslokaler, kommer att underlätta full kontroll, förutsägbarhet och skalbarhet i produktionstekniken för den aktiva ingrediensen.

-Vi är mycket glada över att ha denna möjlighet att arbeta med erkända experter inom både AI och hållbar produktion, säger Ulf Hannelius, vd för Diamyd Medical. Projektet kommer att stödja både utvecklingen av vår produktionsanläggning och möjliggöra datadrivet beslutsfattande och hållbarhetstänkande i vårt operativa arbete när vi växer som företag.

-Vi ser fram emot att tillämpa moderna AI-teknologier och att vidareutveckla våra AI-lösningar i klimatets tjänst för att minimera utsläpp av växthusgaser från Diamyd Medicals nya produktionsanläggning i Umeå, säger Elena Fersman, adjungerad professor vid KTH och ordförande för MainlyAI .

- Det här är ett fantastiskt projekt med fokus på att utforma en ny hållbar och cirkulär produktionsanläggning i Umeå redan från början, med digitalisering och AI som möjliggörare av detta, säger Monica Bellgran, professor i produktionsledning och chef för KTH Research Platform Industrial Transformation. Det är en helt unik möjlighet som vi inte ser så ofta i Sverige, och från KTH är vi mycket glada att få vara en del av konsortiet tillsammans med Diamyd Medical och MainlyAI. Tack vare finansieringen från VINNOVA tror vi att Diamyd Medicals produktionsanläggning kan vara ett bra exempel som kan visa hur AI bidrar till hållbar produktion.

Om MainlyAI
MainlyAI AB  är ett forsknings- och teknikbaserat företag med målet att göra det möjligt för företag att dela data och kunskap på ett säkert och integritetsbevarande sätt och därmed påskynda och demokratisera införandet av AI-teknik. Tillvägagångssättet för MainlyAI är centrerat kring en plattform med ett API (Application Program Interface) som tillhandahåller en kunskapsdatabas med data och tjänster som förenklar åtkomst till data och införande av AI-teknik i företag.

Om KTH:s deltagande i projektet
Forskare från två institutioner vid Kungliga Tekniska Högskolan; Maskinkonstruktion (ledd av professor Martin Törngren) och Hållbar produktionsutveckling (ledd av professor Monica Bellgran) kommer att delta i det nya forskningsprojektet.

Diamyd Medical utvecklar läkemedel mot typ 1-diabetes. Diabetesvaccinet Diamyd® är en antigenspecifik immunoterapi för bevarande av kroppens insulinproduktion. En större metastudie samt bolagets europeiska fas IIb-studie DIAGNODE-2, där diabetesvaccinet administrerats direkt i lymfkörtel i barn och unga vuxna med nydiagnostiserad typ 1-diabetes har visat statistisk signifikant effekt i en genetiskt fördefinierad patientgrupp i att bevara egen insulinproduktion vid 15 månader. En ny anläggning för vaccintillverkning inrättas nu i Umeå för tillverkning av rekombinant GAD65, den aktiva ingrediensen i det terapeutiska diabetesvaccinet Diamyd®. Diamyd Medical utvecklar även det GABA-baserade prövningsläkemedlet Remygen® för att återskapa kroppens insulinproduktion samt som ett läkemedel för att förebygga kraftigt sänkt blodsocker. En prövarinitierad Remygen®-studie med patienter som haft typ 1-diabetes i minst fem år pågår vid Uppsala Akademiska Sjukhus. Diamyd Medical är en av huvudägarna i stamcellsbolaget NextCell Pharma AB.

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet DMYD B. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser; tel: +46 8-528 00 399, e-mail: info@fnca.se.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 december  2020 kl 08.45 CET.