• Diamyd Medical AB/

Diamyd Medical planerar en första delrapport från öppen pilotstudie EDCR IIa med diabetesvaccinet Diamyd® i kvartal 1, 2016

Diamyd Medical (Nasdaq Stockholm First North, DMYD B) meddelar att en första sexmånaders delrapport omfattande fem patienter som behandlats med etanercept och diabetesvaccinet Diamyd® avses att lämnas under första kvartalet 2016. Studien är öppen, det vill säga ej placebokontrollerad och utförs vid nio barndiabeteskliniker i Sverige. Professor Johnny Ludvigsson, Linköpings universitet är huvudprövare och sponsor för studien. Totalt är nu 10 av 20 patienter inkluderade i studien.

EDCR IIa är en öppen klinisk studie där Diamyd® kombineras med etanercept och D-vitamin. Studien omfattar 20 patienter mellan 8 och 18 år som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes och kommer att pågå i totalt 30 månader. Studiens syfte är att utvärdera säkerheten av kombinationsbehandlingen samt att utvärdera hur behandlingen påverkar immunsystemet och patienternas egen förmåga att bilda insulin. Studien leds av professor Johnny Ludvigsson vid Linköpings universitet. Den första patienten inkluderades i studien i maj 2015 och nu är hälften av deltagarna inkluderade. I studien deltar kliniker från Linköping, Lund, Uddevalla, Malmö, Helsingborg, Eskilstuna, Örebro, Västerås och Stockholm.

EDCR IIa-studien ingår i en serie kombinationsstudier med diabetesvaccinet Diamyd® för att förstärka den effekt (16%, p=0,1) som tidigare uppnåtts i en Europeisk fas III-studie om 334 nydiagnostiserade typ 1-diabetespatienter. EDCR IIa genomförs vid nio olika barndiabeteskliniker i Sverige.

- Vi ser med spänning fram mot att rapportera vissa delresultat från denna studie under första kvartalet 2016, säger Anders Essen-Möller, vd för Diamyd Medical. EDCR IIa är en liten studie som inte är placebokontrollerad. Därför vet man att alla fått aktiv behandling vilket möjliggör att man kan göra analyser för grupper om till exempel fem patienter vartefter de gjort sitt sexmånadersbesök, utan att det vetenskapliga värdet av studien påverkas.

Diamyd Medical arbetar dedikerat för att bota autoimmun diabetes genom läkemedelsutveckling och investeringar inom stamcellsteknologi och medicinteknik.

Diamyd Medical utvecklar diabetesvaccinet Diamyd®, en Antigen-Baserad Terapi (ABT) baserad på den exklusivt inlicensierade GAD-molekylen. Bolagets inlicensierade teknologier för GABA och Gliadin har även dessa potential att bli viktiga pusselbitar i den framtida lösningen för att förhindra, behandla och bota autoimmun diabetes, liksom vissa andra inflammatoriska sjukdomar. För närvarande pågår sex kliniska studier. Diamyd Medical är en av huvudägarna i stamcellsbolaget Cellaviva AB som är verksamt inom området privat familjesparande av stamceller från navelsträng. Stamceller kan förväntas komma till användning inom området Personalized Regenerative Medicine (PRM), till exempel för att återskapa betacellsmassa i diabetespatienter där den autoimmuna komponenten av sjukdomen har stoppats av ABT.

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet DMYD B. Remium Nordic AB är Bolagets Certified Adviser.

Anders Essen-Möller, vd
Tel: +46 70 55 10 679. E-post: anders.essen-moller@diamyd.com

E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797. Hemsida: www.diamyd.com.