Diamyd Medicals företrädesemission övertecknad

Diamyd Medical (Nasdaq Stockholm First North, DMYD B) meddelar idag att Bolaget har avslutat en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare genom vilken Bolaget tillförs 22,1 MSEK före emissionskostnader. Intresset för emissionen har varit stort. Totalt har teckningsanmälningar om cirka 45,8 MSEK inkommit vilket motsvarar en teckningsgrad om cirka 207 procent.

Företrädesemissionen tecknades till 94,6 procent med stöd av teckningsrätter. Vidare tecknades 112,3 procent av företrädesemissionen utan stöd av teckningsrätter. Totalt tecknades 206,9 procent av det totala antalet aktier i emissionen. Aktier som tecknats utan företräde har i första hand tilldelats dem som även tecknat med företräde.

-Tack alla för er satsning på Diamyd Medical. Vi lovar att göra vårt bästa för att den ska bli till en bra investering och till nytta för dem som har diabetes, säger Anders Essen-Möller, vd för Diamyd Medical.

Genom emissionen nyemitteras 7 373 140 aktier varav 319 528 A-aktier och 7 053 612 B-aktier. Antalet aktier i Diamyd Medical ökar genom nyemissionen till 29 492 562. Bolaget tillförs 22,1 MSEK före emissionskostnader.

Besked om eventuell tilldelning av aktier, tecknade utan företrädesrätt, lämnas genom översändande av en avräkningsnota. Avräkningsnotor beräknas skickas ut den 26 februari 2016.

Så snart aktiekapitalökningen har registrerats av Bolagsverket kommer betalda tecknade aktier (BTA) i företrädesemissionen att omvandlas till nya aktier. Fram till dess pågår handel med BTA på Nasdaq Stockholm First North. Handel i nya aktier beräknas kunna påbörjas på Nasdaq Stockholm First North i vecka 11, 2016. Efter emissionen kommer Diamyd Medical AB:s aktiekapital att uppgå till 2 991 219,79 SEK.

Diamyd Medical arbetar dedikerat för att bota autoimmun diabetes genom läkemedelsutveckling och investeringar inom stamcellsteknologi och medicinteknik.

Diamyd Medical utvecklar diabetesvaccinet Diamyd®, en Antigen-Baserad Terapi (ABT) baserad på den exklusivt inlicensierade GAD-molekylen. Bolagets inlicensierade teknologier för GABA och Gliadin har även dessa potential att bli viktiga pusselbitar i den framtida lösningen för att förhindra, behandla och bota autoimmun diabetes, liksom vissa andra autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar. För närvarande pågår sex kliniska studier med Diamyd®. Diamyd Medical är med 39% största ägare i stamcellsbolaget Cellaviva AB. Stamceller kan förväntas komma till användning inom området Personalized Regenerative Medicine (PRM), till exempel för att återskapa betacellsmassa i diabetespatienter där den autoimmuna komponenten av sjukdomen har stoppats. Diamyd Medical har också ägarandelar i medtech-bolaget Companion Medical, Inc. i San Diego, USA; samt i genterapibolaget Periphagen, Inc., Pittsburgh, USA.

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet DMYD B. Remium Nordic AB är Bolagets Certified Adviser.

Anders Essen-Möller, vd
Tel: +46 70 55 10 679. E-post: anders.essen-moller@diamyd.com

E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797. Hemsida: www.diamyd.com.