• Diamyd Medical AB/

Diamyd Medicals precisionsmedicinska patent för förebyggande och behandling av autoimmun diabetes kommer att beviljas i Eurasien

Patentet som ska beviljas av det Eurasiska Patentverket är giltigt till 2035. Det skyddar i första hand användningen av ett GAD-autoantigen för att behandla eller förebygga autoimmun diabetes hos individer som bär på HLA DR3-DQ2-genen. GAD är den aktiva komponenten i den antigenspecifika immunoterapin Diamyd® som utvärderas i den bekräftande fas III-studien DIAGNODE-3.

De länder som ingår i det eurasiska samarbetet är Armenien, Azerbajdzjan, Belarus, Kazakstan, Kirgizistan, Ryssland, Tajikistan och Turkmenistan.

HLA DR3-DQ, som är kopplad till autoimmunitet mot GAD, utgör en av de vanligaste genetiska riskfaktorerna för typ 1-diabetes då upp till 40% av individerna med sjukdomen bär på genen. En storskalig metaanalys publicerad i Diabetologia 2020 visade att positivitet för HLA DR3-DQ2 är associerad med ett kliniskt relevant svar på den antigenspecifika immunoterapin Diamyd®. Detta bekräftades prospektivt i fas IIb-studien DIAGNODE-2, publicerad i Diabetes Care i maj 2021. Ytterligare uppföljande analyser, publicerade 2022 i Diabetes, Obesity & Metabolism och The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, visade att den terapeutiska effekten av Diamyd® på bevarande av egen insulinproduktion förknippas med en statistiskt signifikant och kliniskt relevant effekt på att förbättra blodsockerkontrollen.

Patentet har utöver Eurasien även beviljats i Europa, med ytterligare länder under bedömning. Diamyd Medical innehar, som en del av en exklusiv licens från University of California, Los Angeles (UCLA), patentskydd i USA som är giltigt till 2032 för behandling av diabetes med GAD, ett viktigt autoantigen vid autoimmun diabetes. Diamyd Medical har även patentskydd som gäller fram till 2035 i Europa, Kina, Japan, Ryssland, Israel och Australien för intralymfatisk administrering av Diamyd® - administreringsformen som används i den pågående fas III-studien med Diamyd®.

Som ett biologiskt läkemedel kommer Diamyd®, oberoende av patentskydd, att åtnjuta tolv och tio års marknadsexklusivitet från dagen för marknadsgodkännande i USA respektive Europa.

Diamyd Medical utvecklar läkemedel med precisionsmedicinsk inriktning mot typ 1-diabetes. Diamyd® är en antigenspecifik immunoterapi för bevarande av kroppens insulinproduktion. DIAGNODE-3, en bekräftande fas III-studie rekryterar nu aktivt patienter med nydebuterad typ 1-diabetes i åtta europeiska länder. En större metastudie samt bolagets europeiska fas IIb-studie DIAGNODE-2, där Diamyd® administrerats direkt i lymfkörtel i barn och unga vuxna med nydiagnostiserad typ 1-diabetes har visat statistisk signifikant effekt i en stor genetiskt fördefinierad patientgrupp i att bevara egen insulinproduktion vid 15 månader. En anläggning inrättas i Umeå för tillverkning av rekombinant GAD65, den aktiva ingrediensen i den antigenspecifika immunoterapin Diamyd®. Diamyd Medical utvecklar även det GABA-baserade prövningsläkemedlet Remygen® för att återskapa kroppens insulinproduktion samt som ett läkemedel för att förebygga kraftigt sänkt blodsocker. En prövarinitierad Remygen®-studie med patienter som haft typ 1-diabetes i minst fem år pågår vid Uppsala Akademiska Sjukhus. Diamyd Medical är en av huvudägarna i stamcellsbolaget NextCell Pharma AB och i artificiell intelligensföretaget MainlyAI AB.

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet DMYD B. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser.

Box 7349, SE-103 90 Stockholm, Sverige. Tel: +46 8 661 00 26, Fax: +46 8 661 63 68

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 december 2022 kl 13.20 CET.