Kommuniké från årsstämma i Diamyd Medical AB

Vid dagens årsstämma i Diamyd Medicals AB (publ) avhandlades följande:

Diamyd Medicals vd Peter Zerhouni gav en återblick på året som gått och sammanfattade de viktigaste händelserna under verksamhetsåret samt efter verksamhetsårets utgång.

Bolagets resultat- och balansräkning fastställdes och styrelsen och vd beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013/2014. Årsstämman godkände styrelsens förslag att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2013/2014.

Till styrelseordförande valdes Anders Essen-Möller (omval) och till styrelseledamöter Maria-Teresa Essen-Möller (omval), Erik Nerpin (omval) och Fredrik Åhlander (nyval). Fredrik Åhlander, född 1973, är legitimerad läkare och biolog med examina från Lunds universitet. Han arbetar som läkare och bedriver klinisk forskning.

Stämman godkände förslag till arvode för styrelseledamöter och styrelseordförande.

Årsstämman beslutade att välja revisionsbolaget BDO fram till slutet av årsstämman 2015. Huvudansvarig revisor är auktoriserade revisorn Johan Pharmanson.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma besluta om utgivande av aktier samt att därvid kunna avvika från aktieägares företrädesrätt. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport eller genom kvittning. Vid nyemission som sker mot kontant betalning och med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt får antalet aktier som ges ut med stöd av bemyndigandet inte överstiga 20 procent av antalet aktier i bolaget då nyemissionen sker.

Diamyd Medical arbetar dedikerat för att förbättra situationen för patienter med autoimmun diabetes och för att bota sjukdomen. Diamyd Medicals projekt omfattar utveckling av kombinationsbehandling med det GAD-baserade diabetesvaccinet Diamyd® i syfte att stoppa den gradvisa förstörelsen av insulinproducerande betaceller. Diamyd Medical licensierar exklusiva intellektuella rättigheter till GAD-molekylen från University of California. En exklusiv licens med University of California föreligger även för användning av GABA vid diabetes och andra inflammationsrelaterade sjukdomar, bland annat metabolt syndrom och ledgångsreumatism.

Diamyd Medical har en andel om 46 procent i stamcellsbolaget Cellaviva AB som etablerar en svensk kommersiell bank för privat familjesparande av stamceller i navelsträngsblod och andra vävnader med stamceller. Stamceller väntas komma till användning inom området Personalized Regenerative Medicine (PRM), till exempel för att återskapa betacellsmassa i diabetespatienter där autoimmuniteten stoppats. Diamyd Medical har även en ägarandel om 10 procent i det medicintekniska bolaget Companion Medical, Inc., baserat i San Diego, USA., samt en mindre ägarandel och andra finansiella intressen i det amerikanska genterapibolaget Periphagen Holdings, Inc.

Remium Nordic AB är Bolagets Certified Adviser.

Anders Essen-Möller, ordförande, Diamyd Medical AB
Tel: +46 70 55 10 679. E-post: anders.essen-moller@diamyd.com

E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797. Hemsida: www.diamyd.com.