Kommuniké från extra bolagsstämma i Diamyd Medical AB

Vid dagens extra bolagsstämma i Diamyd Medical AB godkändes styrelsens beslut av den 20 september 2023 om nyemission av aktier och teckningsoptioner i form av units. Fullständig information och handlingar kring stämmans beslut finns på bolagets hemsida, https://www.diamyd.com.

Besluten i sammandrag
Företrädesemission av aktier och teckningsoptioner av serierna TO3A, TO3B, TO4A och TO4B.  Företrädesemissionen kommer vid full teckning inbringa en emissionslikvid om cirka 243 MSEK före emissionskostnader.

Befintliga aktieägare av A-aktier i Diamyd Medical per avstämningsdagen den 13 oktober 2023 kommer tilldelas en (1) uniträtt A per en (1) befintlig A-aktie, varav tre (3) sådana uniträtter A berättigar till teckning av en (1) A-unit i företrädesemissionen. Därtill kommer befintliga aktieägare av B-aktier i Diamyd Medical per avstämningsdagen 2023 tilldelas en (1) uniträtt B per en (1) befintlig B-aktie, varav tre (3) sådana uniträtter B berättigar till teckning av en (1) B-unit i företrädesemissionen.

Sammanlagt kommer 852 074 A-units och 27 742 030 B-units att ges ut. Varje A-unit består av en (1) A-aktie,  en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO3A, varvid två (2) teckningsoptioner av serie TO3A berättigar till teckning av en (1) ny aktie av motsvarande aktieserie i bolaget under perioden 2 september – 30 september 2024 till en teckningskurs om 11,00 SEK, och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO4A, varvid två (2) teckningsoptioner av serie TO4A berättigar till teckning av en (1) ny aktie av motsvarande aktieserie i Bolaget under perioden 3 mars – 31 mars 2025 till en teckningskurs om 16,00 SEK. Varje B-unit består av  en (1) B-aktie,  en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO3B, varvid två (2) teckningsoptioner av serie TO3B berättigar till teckning av en (1) ny aktie av motsvarande aktieserie i bolaget under perioden 2 september – 30 september 2024 till en teckningskurs om 11,00 SEK, och  en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO4B varvid två (2) teckningsoptioner av serie TO4B berättigar till teckning av en (1) ny aktie av motsvarande aktieserie i bolaget under perioden 3 mars – 31 mars 2025 till en teckningskurs om 16,00 SEK.

Högst 852 074 nya A-aktier och 1 704 148 teckningsoptioner som berättigar till teckning av 852 074 A-aktier kommer att ges ut och högst 27 742 030 nya B-aktier och 55 484 060 teckningsoptioner som berättigar till teckning av 27 742 030 B-aktier kommer att ges ut.

Teckningskursen per A-unit respektive B-unit har fastställts till 8,50 SEK. Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt.  Vid full teckning tillförs Diamyd Medical initialt ett belopp om cirka 243 miljoner kronor före emissionskostnader. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner inom ramen för emitterade units kommer bolaget att tillföras ytterligare sammanlagt cirka 386 miljoner kronor före emissionskostnader.

Diamyd Medical utvecklar läkemedel med precisionsmedicinsk inriktning mot typ 1-diabetes. Diamyd® är en antigenspecifik immunoterapi för bevarande av kroppens insulinproduktion. DIAGNODE-3, en bekräftande fas III-studie rekryterar nu aktivt patienter med nydebuterad typ 1-diabetes i åtta europeiska länder och har startat i USA. En större metastudie samt bolagets europeiska fas IIb-studie DIAGNODE-2, där Diamyd® administrerats direkt i lymfkörtel i barn och unga vuxna med nydiagnostiserad typ 1-diabetes har visat statistisk signifikant effekt i en stor genetiskt fördefinierad patientgrupp i att bevara egen insulinproduktion vid 15 månader. En anläggning inrättas i Umeå för tillverkning av rekombinant GAD65, den aktiva ingrediensen i Diamyd®. Diamyd Medical utvecklar även det GABA-baserade prövningsläkemedlet Remygen® för att återskapa kroppens insulinproduktion samt som ett läkemedel för att förebygga kraftigt sänkt blodsocker. Diamyd Medical är en av huvudägarna i stamcellsbolaget NextCell Pharma AB och i artificiell intelligensföretaget MainlyAI AB.

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet DMYD B. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser.

E-post: ulf.hannelius@diamyd.com

Box 7349, SE-103 90 Stockholm, Sverige. Tel: +46 8 661 00 26, Fax: +46 8 661 63 68

Offentliggörande
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 oktober  2023 kl. 10.45