Nya Diamyd Medical listas på Nasdaq OMX First North den 20 maj 2013

Diabetes har utvecklats till ett stort globalt problem. Sjukdomen drabbar allt yngre och komplikationer relaterade till diabetes är idag en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. I samband med att nya Diamyd Medical knoppades av från moderbolaget i april 2013 bildades ett renodlat svenskt diabetesbolag. Nu listas bolaget på Nasdaq OMX First North med första handelsdag den 20 maj. Bolagsbeskrivning inför listningen kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.diamyd.com. Bolaget avser att genomföra en företrädesemission om maximalt 2,5 miljoner EUR snart efter det att aktien tagits upp till handel på First North.

Det nya Diamyd Medical AB är ett svenskt diabetesbolag med lång historia. Verksamheten som nu knoppats av från Mertiva AB och delats ut till de cirka 6400 aktieägarna utvecklar sedan 1994 diabetesvaccinet Diamyd® och den aktiva substansen GAD för att förhindra, behandla och bota typ 1-diabetes.

Diabetes är en folksjukdom som ökar lavinartat i hela världen. Varje dag dör till exempel fem personer som en direkt följd av sin diabetessjukdom i Sverige, vilket är fem gånger så många som dör i trafiken. Utöver fortsatt utveckling av diabetesvaccinet för typ 1-diabetes ser Diamyd möjligheter att vidga verksamheten inom diabetesområdet.

Typ 1-diabetes som främst drabbar barn är en autoimmun form av sjukdomen, vilket innebär att kroppens eget immunförsvar bryter ner betacellerna i kroppen som gör insulin och kontrollerar blodsockret. Det finns idag ingen behandling på marknaden mot den autoimmuna processen som orsakar typ 1-diabetes. Typ 2-diabetes är starkt kopplat till övervikt och ålder, men förekomsten av båda formerna ökar och kryper ner i åldrarna.

- Totalt bedöms 371 miljoner människor i världen vara drabbade av diabetes och 2030 väntas den siffran ha stigit till 552 miljoner, säger Peter Zerhouni, vd för Diamyd Medical. Vi ska kapitalisera på vår expertis och vårt världsomspännande nätverk inom diabetes för att utvärdera möjligheter att vidga vår verksamhet vad gäller produkter inom hela diabetesområdet. Vi tittar på såväl nya utvecklingsprojekt som färdiga diabetesprodukter och företag.

Kombinationsterapier nyckeln till att bota typ 1-diabetes
Diamyd Medical har i egen regi drivit utvecklingen av diabetesvaccinet Diamyd® till globala fas III-studier som ledde till ett av Sveriges största biotech-avtal någonsin. Resultaten från första fas III-studien var inte tillräckligt starka, vilket inte är ovanligt inom läkemedelsutveckling, men en liten positiv effekt observerades och den ska nu förstärkas.

- Vi ska dels testa Diamyd® i kombination med andra läkemedel för att öka den betacellsbevarande effekten som diabetesvaccinet uppvisat, och dels genom förebyggande behandling med vårt diabetesvaccin försöka förhindra att typ 1-diabetes och annan autoimmun diabetes överhuvudtaget uppstår, säger Peter Zerhouni.

Den dominerande hypotesen bland diabetesforskare idag är att nyckeln till att bota typ 1-diabetes är att angripa sjukdomen från flera håll samtidigt genom att kombinera olika läkemedel, alternativt att behandla innan sjukdomen brutit ut. Kombinationsterapier har till exempel varit avgörande för framstegen inom cancerbehandling under senare år. Många ledande forskare menar också att framtidens behandling av typ 1-diabetes måste involvera ett så kallat autoantigen, såsom GAD som är den aktiva substansen i diabetesvaccinet Diamyd®. Diamyds vaccin har fördelen av att vara färdigt för kliniska studier i barn tack vare en god säkerhetsprofil i tidigare kliniska studier och en etablerad tillverkningsprocess.

Forskarinitierade studier
Den fortsatta utvecklingen av diabetesvaccinet Diamyd® sker primärt genom forskarinitierade, externt finansierade studier där Diamyd tillhandahåller vaccinet. Två svenska forskarinitierade fas II-studier med Diamyd® pågår för närvarande. En studie för att utvärdera om diabetesvaccinet kan förebygga typ 1-diabetes hos barn som har hög risk att utveckla sjukdomen samt en studie där man utvärderar om Diamyd® i kombination med relativt höga doser av D-vitamin och ibuprofen kan bevara kroppens egen förmåga till blodsockerkontroll hos barn och ungdomar som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes.

Ny patentportfölj och företrädesemission
I dagarna slöt Diamyd ett nytt exklusivt licensavtal med University of California (UCLA) avseende en patentportfölj på terapeutisk användning av GABA (gammaaminosmörsyra) vid diabetes och andra inflammationsrelaterade sjukdomar. Förutom att vara en viktig signalsubstans i centrala nervsystemet anses GABA ha en antiinflammatorisk effekt och kunna öka insulinkänsligheten. GABA och GABA-agonister har därmed potentiell tillämpning vid flera inflammationsrelaterade sjukdomar, som till exempel både typ 1-diabetes och typ 2-diabetes, men även metabolt syndrom och ledgångsreumatism.

Bland annat omfattar avtalet en patentansökan på kombinationsterapi med GABA och GAD som är den aktiva substansen i bolagets diabetesvaccin Diamyd®. Professorerna Tian och Kaufman vid UCLA har bland annat visat att GABA i kombination med GAD verkar synergistiskt i en djurmodell av typ 1-diabetes.

Bolaget är kapitaliserat med 50 miljoner kronor. För att säkra medel till utvecklingen av dessa nya rättigheter utan att inkräkta på den befintliga utvecklingsplanen för diabetesvaccinet Diamyd® avser bolaget att genomföra en företrädesemission om maximalt 2,5 miljoner EUR snart efter det att aktien tagits upp till handel på First North.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Zerhouni, vd Diamyd Medical AB
Tel: 08-661 00 26. E-post: press@diamyd.com

Diamyd Medical är ett svenskt diabetesbolag. Bolaget hette tidigare Diamyd Therapeutics och knoppades av från Mertiva AB (tidigare Diamyd Medical) i april 2013. Bolagets primära utvecklingsprojekt utgörs av det GAD-baserade diabetesvaccinet Diamyd®för behandling och prevention av autoimmun diabetes. Två svenska forskarinitierade fas II-studier med Diamyd®pågår för närvarande. En studie för att utvärdera om diabetesvaccinet kan förebygga typ 1-diabetes hos barn som har hög risk att utveckla sjukdomen samt en studie där man utvärderar om Diamyd®i kombination med relativt höga doser av D-vitamin och ibuprofen kan bevara kroppens egen förmåga till blodsockerkontroll hos barn och ungdomar som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes.

Diamyd Medical har även ett innehav i genterapibolaget Periphagen Holdings, Inc. (USA).

Diamyd Medicals aktie kommer att handlas på Nasdaq OMX First North från och med 20 maj 2013 under kortnamnet DMYD B. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Kungsgatan 29, SE-111 56 Stockholm, Sverige. Tel: 08-661 00 26, Fax: 08-661 63 68
E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797.