Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) – Delårsrapport januari - juni 2020

• Hyresintäkterna för perioden ökade till 68,4 miljoner kronor (45,3 miljoner kronor föregående år).

• Driftnettot uppgick till uppgick till 53,9 (35,4) miljoner kronor.
  • Förvaltningsresultatet var 4,9 (5,1) miljoner kronor.
  • Periodens totalresultat var 174,0 (-22,9) miljoner kronor, vilket främst är en effekt av omvärderingen av kapitalandelslånet och bolagets fastigheter.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 3,9 (5,1) miljoner kronor.
  • Omvärderingar av koncernens fastigheter har påverkat resultatet med 103,2 (3,0) miljoner kronor.
  • Koncernen har under perioden investerat 21,9 (28,0) miljoner kronor i befintliga fastigheter och 195,9 (-) miljoner kronor i nya fastigheter.
  • Fastigheternas totala marknadsvärde uppgick vid periodens slut till 2 281,0 miljoner kronor (1 960,0 vid utgången av föregående år).
  • Kapitalandelslånet har värderats till marknadsvärde. Vid rapportperiodens slut har kapitalandelslånet värderats till 728,7 miljoner kronor (799,8 miljoner kronor vid utgången av föregående år). Bolagets genomförda emissioner har ökat värdet med 17,1 (279,0) miljoner kronor och omvärdering med -88,2 (-26,0) miljoner kronor.

Den i balansräkningen minskade skulden (på grund av lägre slutkurs på kapitalandelslånet än föregående period) har påverkat resultatet med 88,2 miljoner kronor före skatt men resultatposten har ingen påverkan på bolagets kassaflöde.

• NAV-värdet uppgick vid periodens slut till 115,6 procent (107,6 procent vid utgången av föregående år).

Resultat- och balansposter i sammandrag samt nyckeltal

Belopp i miljoner kronor 2020jan-jun 2019jan-dec 2018jan-dec 2017jan-dec 2016jan-dec
Hyresintäkter 68,4 88,1 77,6 47,3 34,9
Driftnetto 53,9 71,1 59,3 37,1 29,3
Förvaltningsresultat 4,9 6,4 8,1 1,8 7,1
Totalresultat 174,0 -38,1 19,0 27,2 25,7
Förvaltningsfastigheter, marknadsvärde 2 281,0 1 960,0 1 408,0 908,0 667,0
Kapitalandelslån, marknadsvärde 728,7 799,8 466,2 360,0 286,8
Skulder till kreditinstitut 1 260,9 1 080,3 831,0 487,4 334,4
Eget kapital 231,6 57,8 95,9 76,9 49,7
Balansomslutning 2 368,5 2 071,3 1 464,7 996,9 716,1
Nyckeltal i % (för definition se sid 21-22)
Ekonomisk uthyrningsgrad 97 95 92 93 99
Överskottsgrad 78 81 76 79 84
Direktavkastning 5,0 5,1 5,0 5,9 5,9
Medelränta kreditinstitut 2,36 2,12 1,69 1,92 1,77
Belåningsgrad 55,3 55,1 59,0 53,7 50,1
Justerad soliditet 40,5 41,4 38,4 43,8 47,0
Ränta kapitalandelslån 6,25 6,25 6,25 6,25 6,25
NAV-värde 115,6 107,6 109,4 106,7 109,4
Marknadskurs kapitalandelslån 92,0 103,2 94,0 90,6 97,0

”Vi äger en riktigt attraktiv portfölj av fastigheter där 65 procent av hyresintäkterna kommer från statligt finansierade hyresgäster och bostäder. Med de bostadsprojekt vi har för avsikt att genomföra kommer denna andel öka ytterligare, vilket jag tycker är en styrka. Detta bekräftas även i värdeutvecklingen av portföljen. NAV-värdet uppgår nu till 115,6 procent, vilket naturligtvis är glädjande. Eftersom investeringstiden för fonden nu har löpt ut kommer vi att börja undersöka förutsättningarna för att på ett ordnat och strukturerat sätt avyttra portföljen.”

Per Torpare, Estea AB, tfn 08 679 05 00, per.torpare@estea.se

_________________________________________________________________________________

Om Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ)Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) är ett svenskt aktiebolag, men också en AIF (Alternativ Investeringsfond) enligt lagen (2013:561) om förvaltare av Alternativa Investeringsfonder (”LAIF”). Fonden har sedan starten 2015 haft målet att över tid bygga upp en portfölj av olika typer av fastigheter belägna på olika orter i Sverige, för att på så sätt uppnå en diversifiering av investeringsrisker. Förvaltare av Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) är Estea AB som har tillstånd av Finansinspektionen att bedriva förvaltning i enlighet med LAIF (2013:546). Fondens kapitalandelsbevis handlas på NDX (NGM).