Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) – Estea förvärvar mark för uppförande av flerbostadshus i Eskilstuna

Stockholm 30 juni 2020 – Estea AB:s helägda dotterbolag och alternativa investeringsfond Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) har förvärvat tomtmarken Nacken 1 i Eskilstuna med avsikten att uppföra flerbostadshus. Marken är belägen i samma område som befintligt innehav. Säljare är Fastighets AB L E Lundberg.

Tomten omfattar 5073 kvm och är belägen i Norra Munktellstaden, där fonden även äger fastigheten Namnsdagen 1, innehållande drygt 160 hyresrätter. Avsikten är att uppföra flerbostadshus om drygt 10 000 kvm innehållande fler än 200 hyresrätter. Samarbetsavtal angående projektets genomförande har ingåtts med Whass Projektpartner AB. Projekttiden bedöms till två år och beräknas inledas sommaren 2020.

”Vi har beslutat att fullfölja tidigare villkorade avtal avseende bostadsutveckling i Eskilstuna och attraktiva Norra Munktellstaden, ett område vi tror på och där vi har en effektiv etablerad förvaltning. Förvärvet kompletterar och stärker den övriga portföljen väl med ett inslag av värdetillväxt, säger Johan Eriksson, VD Estea AB.”

Kontaktpersoner för ytterligare information

Per Torpare, Försäljningschef Estea AB, tfn 070 922 10 88, per.torpare@estea.se

Om Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ)

Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) är ett svenskt aktiebolag, men också en AIF (Alternativ Investeringsfond) enligt lagen (2013:561) om förvaltare av Alternativa Investeringsfonder (”LAIF”). Fonden har sedan starten 2015 haft målet att över tid bygga upp en portfölj av olika typer av fastigheter belägna på olika orter i Sverige, för att på så sätt uppnå en diversifiering av investeringsrisker. Förvaltare av Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) är Estea AB som har tillstånd av Finansinspektionen att bedriva förvaltning i enlighet med LAIF (2013:546). Fondens kapitalandelsbevis handlas på NDX (NGM).

Citat

Johan Eriksson, VD Estea AB