Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) – Förvärvar Fastigheten Hemlingby 52:13 av Nordika Fastigheter AB

Stockholm 21 september 2015 – Estea AB:s helägda dotterbolag Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ), (nedan kallat Bolaget), har förvärvat fastigheten Hemlingby 52:13 vid Gävles södra infart.

Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) tillträder fastigheten den 30 september 2015.

-       Total uthyrningsbar yta uppgår till 8 251 kvm

-       Fastigheten inrymmer idag, ÖoB, Sängjätten, Stadium Outlet, Jysk och Rusta.

-       Den genomsnittliga återstående löptiden för hyreskontrakten i Fastigheten uppgår till cirka 7,5 år.

-       Beräknade årliga hyresintäkter uppgår till ca 10,4 mkr

Hemlingby Köpcentrum är en handelsplats intill Gävles södra infart ca 3 km från city och hit går flera bussar från stadskärnan. Utöver hyresgästerna i den aktuella fastigheten finns företag som Systembolaget, Jula, Biltema, Din Sko, ICA Maxi, Citygross med flera etablerade i området. Under 2015 planerar ytterligare företag att etablera sig i området.

Förvärvet är det första som Bolaget genomför efter nyemitterande av Kapitalandelsbevis. Kapitalandelsbevisen är upptagna till handel på NDX Börsen under kortnamn ESTEA KAPBEVIS3, ISIN: SE0007131883.

David Ekberg, Transaktionschef Estea AB, tfn 08 679 05 00, david.ekberg@estea.se

Leif Vang Hansen, Kommunikationschef Estea AB, tfn 08 679 05 00, leif.hansen@estea.se