Meddelande om förtida delåterbetalning av kapitalandelslån i Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ)

Stockholm 4 november 2020 – Mot bakgrund av försäljningen av Estea Sverigefastigheter 3 AB:s (publ) (”Bolaget”) helägda dotterbolag, Estea SF3 MidCo AB, har Bolagets styrelse den 4 november 2020 fattat beslut, i enlighet med punkt 10 i de allmänna villkoren (”Villkoren”), om en villkorad förtida delåterbetalning av Bolagets kapitalandelslån med ISIN SE0007131883 (”Kapitalandelslånet”) (”Återbetalningen”).

Estea Sverigefastigheter 3 AB:s (publ) (”Bolaget”) helägda dotterbolag, Estea SF3 MidCo AB, har den 23 oktober 2020 ingått ett aktieöverlåtelseavtal med ett till Nyfosa AB (publ) helägt dotterbolag (”Nyfosa”) avseende Bolagets samtliga fastighetsägande bolag och projekt samt andra, direkta och indirekta, dotterbolag (”Portföljen”). Frånträdet av Portföljen är planerat till den 16 november 2020 (”Frånträdet”). Mot bakgrund av försäljningen av Portföljen har Bolagets styrelse den 4 november 2020 fattat beslut, i enlighet med punkt 10 i de allmänna villkoren (”Villkoren”), om en villkorad förtida delåterbetalning av Bolagets kapitalandelslån med ISIN SE0007131883 (”Kapitalandelslånet”) (”Återbetalningen”).

Villkor för Återbetalningen

Det totala lånebeloppet under Kapitalandelslånet uppgår före Återbetalningen till 792 050 000 kronor, fördelat på 79 205 kapitalandelsbevis. Varje kapitalandelsbevis nominella belopp uppgår således till 10 000 kronor.  Återbetalningen kommer att ske genom en delåterbetalning om totalt 791 970 795 kronor. Det innebär att innehavare av kapitalandelsbevisen per Återbetalningsdagen (såsom definierad nedan) kommer att erhålla en återbetalning om 9 999 kronor per innehavt kapitalandelsbevis samt att varje kapitalandelsbevis nominella belopp, efter Återbetalningen, kommer att uppgå till 1 krona. Återbetalningen är i sin helhet villkorad av att Frånträdet sker den 16 november 2020. Det innebär att Återbetalningen, för det fall Frånträdet flyttas fram eller helt uteblir, kan komma att flyttas fram eller ställas in. Närmare information kring detta kommer i sådant fall att tillhandahållas av Bolaget.

Viktiga datum samt information om kommande handelsstopp

Återbetalningen kommer att ske den 2 december 2020 (”Återbetalningsdagen”). På Återbetalningsdagen kommer också upplupen ränta, beräknat på kapitalandelsbevisens nominella belopp innan Återbetalningen (10 000 kronor), från den senaste räntebetalningsdagen (10 oktober 2020) till och med Återbetalningsdagen att utbetalas. Återbetalningen kommer att göras till de kapitalandelsbevisinnehavare som per avstämningsdagen den 25 november 2020 finns registrerade i Bolagets skuldbok hos Euroclear Sweden AB.

Beslutet om Återbetalningen påverkar inte kapitalandelsbevisinnehavarnas rätt till Låntagarkoncernens Resultat (vinstandelen såsom definierat i Villkoren), vilket tillsammans med utestående nominellt belopp efter Återbetalningen (1 krona per kapitalandelsbevis) jämte upplupen ränta därpå, planeras att utbetalas av Bolaget under första kvartalet 2021. Närmare information om den slutliga återbetalningen förväntas kunna kommuniceras under februari 2021.

Kapitalandelsbevisen kommer innan Återbetalningen att stoppas för vidare handel från NDX. Sista dag för handel kommer att vara den 23 november 2020.

Per Torpare, Försäljningschef Estea AB, tfn 070 922 10 88, per.torpare@estea.se

Om Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ)

Estea Sverigefastigheter 3 AB (publ) är ett svenskt aktiebolag, men också en AIF (Alternativ Investeringsfond) enligt lagen (2013:561) om förvaltare av Alternativa Investeringsfonder (”LAIF”). Fonden har sedan starten 2015 haft målet att bygga upp en portfölj av olika typer av fastigheter belägna på olika orter i Sverige, för att på så sätt uppnå en diversifiering av investeringsrisker. Förvaltare av Fonden är Estea AB som har tillstånd av Finansinspektionen att bedriva förvaltning i enlighet med LAIF (2013:546). Fondens kapitalandelsbevis handlas på NDX (NGM).

Estea är ett oberoende fastighets- och förvaltningsföretag som verkar på de nordiska fastighets- och kapitalmarknaderna. Estea har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva verksamhet enligt LAIF. Verksamheten är fokuserad på att äga, förvalta och utveckla kommersiella fastigheter. Affärsmodellen innebär att Estea AB genom förvaltningsuppdrag tillhandahåller teknisk, administrativ och finansiell förvaltning av fastigheter och fastighetsägande bolag. Bland investerare i de fonder som Estea AB förvaltar finns institutioner, stiftelser och privata investerare. Estea AB har varit verksamt sedan 2002.