Fabege gör en av Sveriges största uthyrningar

Fabege och Saab AB har tecknat ett hyresavtal om cirka 66 000 kvm i fastigheten Nöten 4 i Solna Strand. Avtalet omfattar fastighetens samtliga ytor och är längre än tio år med ett hyresvärde som uppgår till 155 Mkr exklusive tillägg. Inflyttning planeras påbörjas under hösten 2025. Projektet strävar efter att certifieras enligt BREEAM In-Use, som lägst nivå Excellent.

Fastigheten på Solna Strandväg 22 uppfördes 1971 för Skatteverket. Den är robust och mångsidigt användbar, och ligger nära allmänna kommunikationer. Fastigheten kommer att anpassas för att möta Saabs behov. Det är i huvudsak Saabs verksamhet i Järfälla med 1 800 medarbetare som berörs.

- Vi är stolta över att få förtroendet från Saab att vara deras partner när de nu skapar en ny arbetsplats i Solna för sina medarbetare. Att vi på Fabege gör en av Sveriges största uthyrningar i rådande marknad är ett styrkebesked, säger Stefan Dahlbo, VD och koncernchef på Fabege.

Fabege påbörjade en upprustning av fastigheten efter Skatteverkets flytt under 2022. Hyresgästanpassningen genomförs med stor hänsyn till miljön, bland annat genom att minimera klimatavtrycket med hjälp av cirkularitet och återbruk samt att uppnå en god energiprestanda. Totalt sett, med hyresgästanpassningen för Saab beräknas investeringen uppgå till drygt 1,2 Mdkr inklusive redan upparbetat belopp.

Stefan Dahlbo, VD och Koncernchef, tel 070-353 18 88, stefan.dahlbo@fabege.se
Johan Zachrisson, Affärsutvecklingschef, tel 076-720 34 19, johan.zachrisson@fabege.se

Med fokus på kommersiella fastigheter, utvecklar Fabege attraktiva platser i Stockholmsområdet. Vi är en närvarande partner som, med människan i centrum, nytänkande, ansvarsfullt och flexibelt, skapar förutsättningar för företag, platser och vår stad att utvecklas. Vårt perspektiv och ägande är långsiktigt. Vi vet att när vi skapar hållbart, skapar vi också värde. Fabegeaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se.

Citat

Vi är stolta över att få förtroendet från Saab att vara deras partner när de nu skapar en ny arbetsplats i Solna för sina medarbetare. Att vi på Fabege gör en av Sveriges största uthyrningar i rådande marknad är ett styrkebesked.
Stefan Dahlbo, VD och koncernchef