Nu lanseras direkttåg mellan Göteborg och Arenastaden i Solna

Från den 2 mars 2020 börjar MTR Express att förlänga sin tågförbindelse till Solna Station så att resenärer kan åka direkt mellan Göteborg och Arenastaden. Givet det stora antalet företag och arbetsplatser i Arenastaden hoppas MTR Express att fler affärsresenärer nu kommer välja tåget för sina resor från Göteborg.

Kollektivtrafiken till och från Arenastaden är redan idag väl utbyggd medan möjligheten att åka intercitytåg har saknats. Nu öppnas denna möjlighet tack vare att MTR Express lanserar direkttåg mellan Göteborg C och Solna Station. Till en början kör de en morgonavgång från Göteborg och en avgång på eftermiddagen tillbaka från Solna måndag-fredag men från den 14 april hoppas MTR Express att kunna öka till två avgångar per riktning på veckodagar.

- I Arenastaden driver vi som stadsutvecklare en ambitiös hållbarhetsagenda tillsammans med våra kunder. Vi har redan idag några av Sveriges mest energisnåla kontor, en tät samverkan för att skapa en trygg och trivsam plats och högst andel som reser med kollektivtrafik till och från jobbet enligt mätningar från CERO. Att vi nu dessutom får nya tågförbindelser till och från Göteborg är vi oerhört glada över, säger Niclas Ternstål, marknadsområdeschef för Fabege i Arenastaden.

MTR Express startade sin snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg i mars 2015. Bolaget har blivit utsett till Sveriges bästa tågbolag fyra år i rad av Svenskt Kvalitetsindex och varit punktligast av alla tåg- och flygbolag på sträckan tre år i rad. De kör idag upp till 114 avgångar i veckan mellan Stockholm och Göteborg varav 10 stannar i Solna från den 2 mars och hoppas öka till 20 i veckan från den 14 april.

- Vi är väldigt glada att kunna erbjuda alla resenärer mellan Göteborg och Arenastaden i Solna en direktförbindelse. Vi har många företagskunder i Arenastaden som önskat att vi skulle förlänga vår linje dit så vi hoppas att många affärsresenärer nu tar chansen att resa punktligt, smidigt och klimatsmart mellan Göteborg och Solna, säger Mats Johannesson, VD på MTR Express.

Måndag-onsdag avgår tåget från Göteborg 05:50 och ankommer till Solna 09:11 och torsdag-fredag är avgången 07:55 med ankomst 11:26. Tåget tillbaka från Solna går 17:33 med ankomst 21:05 i Göteborg måndag-torsdag och 14:48-18:30 på fredagar. Från den 14 april vill MTR Express öka med ytterligare en morgonavgång från Göteborg och en till avgång tillbaka från Solna på eftermiddagen och inväntar just nu klartecken från Trafikverket.

Biljetter finns till försäljning redan nu på mtr.se och genom affärsresebyråer.

Niclas Ternstål, Marknadsområdeschef Arenastaden, telefon 08-555 148 18  eller 073-041 80 40.

Fabege är ett fastighetsbolag med fokus på stadsutveckling och kommersiella fastigheter. Vi utvecklar attraktiva och hållbara stadsdelar med moderna kontor, bostäder och ett brett utbud av service - tillsammans med strategiska partners. Både vårt perspektiv och ägande är långsiktigt och vår passion är att skapa rätt förutsättningar för alla som bor, verkar och vistas i våra områden. Vi finns på ett begränsat antal delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsområdet. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se

I Arenastaden driver vi som stadsutvecklare en ambitiös hållbarhetsagenda tillsammans med våra kunder. Vi har redan idag några av Sveriges mest energisnåla kontor, en tät samverkan för att skapa en trygg och trivsam plats och högst andel som reser med kollektivtrafik till och från jobbet enligt mätningar från CERO. Att vi nu dessutom får nya tågförbindelser till och från Göteborg är vi oerhört glada över.
Niclas Ternstål, marknadsområdeschef Arenastaden