123 år av blåvitt gott

Fazer fyller 123 år i morgon. Karl Fazer grundade sitt café den 17 september 1891 på Glogatan i Helsingfors för att erbjuda finländarna smakupplevelser. Samma passion inspirerar fortfarande Fazers bagare, chokladmästare, kockar, servitörer, cafépersonal och alla andra medarbetare. 95 procent av Fazer-produkterna som säljs i Finland tillverkas också här. Fazer kommer att föra fram det finländska under hösten och uppmanar alla att komma med och berätta om vad som är ”blåvitt gott”.

”När företaget grundades rymdes hela personalen runt middagsbordet. I dag arbetar 6 600 Fazer-medarbetare i Finland med smakupplevelser. Vi jobbar med smaker på många olika sätt, bland annat på bagerier, konfektyrfabriker, restauranger, caféer och i Fazers egen kvarn. Över 95 procent av produkterna som säljs i Finland tillverkar vi också här”, konstaterar Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Enligt en undersökning vill finländarna att speciellt rågbrödet och Fazers produkter också i fortsättningen ska tillverkas i Finland (Källa: Förbundet för Finländskt Arbete). ”Största delen av finländarna har ett nära förhållande till Fazer och våra produkter. Man uppskattar oss och våra varumärken och litar på oss. Konsumenterna har önskat att vi skulle berätta mer om vår finländskhet”, berättar Fazers kommunikations- och varumärkesdirektör Ulrika Romantschuk.

Vad tycker Du att är blåvitt gott?

På Fazers nätsidor fazer.fi/blavittgott kan du bekanta dig med historierna bakom Fazers produkter och testa hur väl du känner till Fazer. I de sociala medierna inleds en bildkampanj, där Fazer uppmanar finländarna att med bilder och ord beskriva vad som enligt dem är blåvitt gott. Fem vinnare, som lottas ut bland de deltagande bilderna, får varje månad en läcker produktkorg från Fazer.

Tillverkning och restaurangtjänster i Finland

”Det finländska är en del av Fazers själ. Karl Fazer, som föddes i Helsingfors, lyfte fram det finländska i sina produkter redan innan vårt land blev självständigt. Omslaget till Fazer Blå (1922) och Puikula-brödets form (1997) har till exempel skapats med inspiration från den finländska naturen”, berättar Romantschuk.

I dag sysselsätter Fazer över 6 600 personer som jobbar med smakupplevelser i Finland. Fazer Konfektyr sysselsätter över 1 200, Fazer Bageri över 1 300 och Fazer Food Services över 4 000 personer.

Alla Fazers konfektyrfabriker samt kexfabriken finns i Finland: I Vanda (choklad och kex) i Villmanstrand (sockerkonfektyr) och i Högfors (xylitolprodukter). Hela 95 % av Fazers konfektyr tillverkas i Finland.

Fazer bakar runt om i Finland i sex bagerier och 46 Fazer Närbagerier, som finns i butikernas utrymmen. Färskt bröd säljs också i Fazers fyra bageributiker. Största delen av bageriprodukterna är inhemska, 95 % av Fazers bageriprodukter som säljs i Finland tillverkas också i Finland. Varje dag bakas över 200 olika produkter för finländarna.

Fazer har 600 restauranger och verksamhetspunkter för måltidstjänster i Finland. Hit hör personalrestauranger, studentrestauranger samt måltidstjänster i skolor, daghem och vårdhem. Måltidstjänsterna blev en del av Fazer-koncernen i slutet av 1970-talet, då Fazer Catering (nuvarande Fazer Food Services) grundades. I dag avnjuter 130 000 finländare en god och hälsosam lunch på arbets- eller studieplatsen eller en gratis skollunch som Fazers yrkeskunniga personal har tillrett och serverat.

Fazer har sju Fazer Caféer runt om i Finland samt Karl Fazer Café på Glogatan i Helsingfors, där allting började. På Fazer Café erbjuds handgjort bröd, kaffebröd och konditoriprodukter samt andra delikatesser. Fazers klassiker Bebe, Sacher, Tjinuskikaka och potatisbakelsen toppar fortfarande listan på populära produkter.

Ytterligare information
Ulrika Romantschuk, SVP, Communications & Branding, Fazer-koncernen, tel. 040 566 4246
Satu Ikäheimo, kommunikationschef, Fazer-koncernen, tel. 050 380 4996
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

www.fazer.fi/blavittgott

Bilder som lämpar sig för tryck
www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”Suomalaista hyvää”

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser