5 miljoner sålda Fazer Angry Birds–godispåsar hittills

Fazer Angry Birds-godiset, som började säljas i Sverige i maj i år, har överträffat förväntningarna rejält. Under de fem första försäljningsmånaderna har 5 miljoner Angry Birds-godispåsar sålts över hela världen, vilket är rekord för Fazer. Fazer Angry Birds-godiset säljs för tillfället redan i femton länder samt på färjor och flygplatser.

- Då vi lanserade Fazer Angry Birds-godiset i våras visste vi att vi hade att göra med en succéprodukt. Trots det är vi glatt överraskade av den enorma popularitet som godiset uppnått. Fem miljoner godispåsar under de fem första månaderna är en enormt fin prestation, säger Pekka Rantala, vd, Fazer Bageri & Konfektyr.

Lanseringen har fått mycket uppmärksamhet. Reklamfilmen har redan setts över 6 miljoner gånger på YouTube och kampanjsajten har lockat många besökare.

Förutom i Sverige har de arga fåglarna gjort sig hemmastadda i Finland, Baltikum, Norge, Danmark, Polen, Tjeckien, Island, Ukraina, Kazakstan och Azerbajdzjan. Godisblandningen säljs även i andra försäljningskanaler som Travel trade på flygplatser och färjor. Fåglarnas senaste nytillkomna territorier har under hösten varit Ryssland och Singapore.

- Förutom i Sverige och Finland har försäljningen varit starkast i Travel trade, som har ett eget förpackningskoncept. Utvidgningen av den internationella försäljningen pågår i flera andra europeiska länder samt i Asien via de internationella flygplatserna. Just nu förhandlar vi om att börja sälja godis bland annat i Storbritannien, Japan, Kina och Tyskland, berättar Pekka Rantala.

Nya produkter kompletterar Fazert Angry Birds-utbudet

Fazer Angry Birds-godiset har i oktober fått sällskap av lockande läckra nyheter i form av klubbor, som hör hemma i den från Fazer Angry Birds-godiset nu bekanta smak- och formvärlden.

Det finns tre slags Fazer Angry Birds-klubbor; det röda fågelomslaget döljer en frisk naturlig jordgubbssmak, den gröna grisen bjuder på pigg och fräsch päronsmak och den svarta fågeln lockar med stark kolasmak. Alla färger och aromer är till hundra procent naturliga. Det syrliga pulvret inuti klubborna är cirtonsyrasocker.

Från februari 2013 kommer det även finnas tuggummiförpackningar (70 g) i Sverige – röda fåglar och grisar. I påsen med röda fåglar hittar man tuggummin med smak av jordgubbe och frisk eukalyptus. Grispåsen innehåller tuggummin med smak av päron och fräsch pepparmint. Tuggummina är sötade med xylitol..

Den internationella Fazer Angry Birds–tävlingen inspirerade till kreativa verk

Under sommaren har Fazer Angry Birds-tävlingen som genomförts på kampanjsajten inspirerat många till att skapa roliga konstverk av valfritt material. Hundratals påhittiga Fazer Angry Birds-verk med tävlande från olika delar av Europa deltog. Stilen var fri, och fågel- och griskonstverken var pysslade, ritade och målade, byggda av legobitar, Angry Birds-godis eller marsipan och vissa var till och med virkade av yllegarn.

De tre kreativa vinnarbidragen som valts ut av Fazers och Rovios jury finns att se på adressen www.fazer.com/angrybirds (under ”campaigns”). De vinnande verkens skapare får tillsammans med sina vänner besöka Fazers fabrik och Rovios huvudkontor för att bekanta sig med godistillverkning och spelproduktion.

För pressbilder: http://media.digtator.fi/digtator/clients/fazer/

Klicka Enter uppe i högra hörnet, välj sedan ”media_press” - ”Angry Birds” - International

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige

e-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com, mobil: 070-202 62 25

Fazer Bageri & Konfektyr Sverige
Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster (Fazer Food Services) och bageri- och konfektyrprodukter. Koncernens omsättning år 2011 var knappt 1,6 miljarder euro, anställda 15 200, varav 2 700 i Sverige. Fazer Bageri & Konfektyr är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. I
Sverige finns 5 bagerier och ett 15-tal bageributiker. Populära produkter är Rund & God, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Fazer är ledande inom konfektyr i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tillverkningen är belägen i Finland och produkterna exporteras till 27 länder. Kända varumärken är bl a Karl Fazer, Dumle, Geisha, Tutti Frutti och Marianne. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: