50-årsjubileum för Marianne firas med design av Sanna Annukka

Marianne firar 50-årsjubileum i Sverige i år och har därför klätt upp sig lite extra genom att få en ny moderiktig stil. Den erkända grafikern och designern Sanna Annukka har tagit fram en limited designlook för att hylla den söta och eleganta karamellen.

Ränder är alltid moderiktigt men denna gång är designen lite mer uppdaterad. Den första designen togs fram på 1940-talet av Aimo Vuorinen och har inte förändrats nämnvärt sedan dess. Men i och med att Marianne fyller jämnt, 50 år i Sverige och 60 år i Finland, kontaktades den erkända designern Sanna Annukka för att ge Marianne ett litet klädlyft. Inspirationen för den nya designpåsen har Sanna Annukka bland annat hämtat från sin egen barndom och från naturen.

– När jag fick förfrågan kändes det väldigt hedrande och spännande att få designa för en sådan klassiker. Symbolerna i mönstret kommer från några av mina allra käraste minnen. Ett starkt minne är när jag mumsar Marianne hos min mormor i Paltaniemi. Marianne har en stor identitet med de klassiska ränderna som ett bärande element i utseendet. Därför kände jag att det var viktigt att behålla ränderna till en viss del i min design, säger Sanna Annukka.

Karaktäristiskt för Sanna Annukkas design är att hon förenklar föremål och saker till starka former och symboler i ett mönster. I den framtagna designen ville hon förmedla både vad Marianne står för, dvs. det franska kvinnliga, men även föra in en personlig prägel.

Symbolerna från hennes mönster härrör från en blandning av hennes barndomsminnen i Finland och delar av Mariannes historia och karaktär. Huset respresenterar den värme och glädje som finns i hemmet. Solen representerar den pågående gåvan av ljus under sommardagarna i ”Landet med midnattssolen”. Den klassiska "kärven" är en symbol för den skörd som hämtas från fälten. Pepparmintsymbolen representerar den klassiska smaken och de resterande symbolerna såsom fågeln och regnbågen som skall reflektera välstånd och lycka.

Ett av Sanna Annukkas favoritarbetsområden är just förpackningsdesign. Innan hon fick förfrågan från Fazer hade hon, under sina promenadrundor förbi Karl Fazer Café i Helsingfors, funderat på hur hon skulle kunna designa och skräddarsy olika förpackningar för dem. När det sedan blev verklighet gick hon in helhjärtat i processen och hämtade inspiration både på ett personligt och på ett historiskt plan.

– Vi vet att det är många som delar vår glädje för sötsaker och vi vill givetvis fira Marianne på extra speciellt sätt. Sanna Annukkas känsla för formspråk och design gjorde att vi föll pladask. Det är jättekul att se att hon har förvaltat originalet men samtidigt ändå piffat till Marianne med en snygg och trendig design, säger Johanna Blom, Kommunikationschef på Fazer.

Sanna Annukka har tidigare designat för bland annat Marimekko, blivit hyllad som designer av modemagasinet Vogue och skapat illustrationer åt exempelvis det engelska popbandet Keane.

Den nya jubileumspåsen kommer att finnas i butik fr.o.m oktober och säljs i en begränsad upplaga.

Om Sanna Annukka
Ålder: 26 år

Bor: i Brighton, England

Sanna Annukka är en illustratör och konstgrafiker med en kärlek till naturen och folklore. Hon har både finskt och engelskt påbrå.

Mycket av hennes inspiration kommer från hennes barndom. När hon var yngre tillbringade hon många somrar i Paltaniemi, en by i Finland, där hon badade, utforskade skogen och fiskade i Ule träsk. Hon har även besökt Lappland ett antal gånger, där hon ofta campade genom arktiska floder för att njuta av midnattssolen. Just dessa skogar, sjöar och vilda djur syns även i hennes olika arbeten. Lappland är en av hennes favoritplatser på jorden.

En annan stor influens är Kalevala – Finlands nationalepos. Hennes vår/sommar ’09 kollektion för Marimekko skildrar några av hennes favoritdelar ur Kalevala. Några designkollegor som inspirerar Sanna är bland andra svenskarna Lisa Larsson, Stig Lindeberg och Olle Eksell, som alla har skapat sig ett namn inom illustration, grafik och formgivning.

Sanna Annukka studerade illustration på University of Brighton och hennes specialitet under det sista året på universitetet var silkscreentryck.

Under de närmsta åren planerar hon att utöka sitt produktsortiment från högkvalitetsbilder till andra trycksaker såsom tygtavlor, andra textilier (inklusive kläder), tapeter och pappersvaror. Hon arbetar också på sin första bilderbok.

10 snabba med Sanna Annukka

Rött eller vitt?
- Vitt

Pepparmint eller choklad?
- Choklad

Med ränder eller med prickar?
- Definitivt ränder!

Sommar eller vinter?
- Båda! Jag älskar alla säsonger.

Varm eller kallt?
- Båda igen! Vare sig jag simmar utanför den Sydafrikanska kusten på en het sommardag eller sitter vid en frusen sjö i Lappland. Båda känns lika härliga! Fast det är klart…. Risken är mindre att bli biten av en haj i Lappland.

Hårt godis eller mjukt godis?
- Mjukt

Sött eller salt?
- Sött

Pensel eller penna?
- Penna

Ordning eller oreda?
- Oreda men med lite struktur emellanåt, förstås!

För bilder och mer information vänligen kontakta:
Johanna Blom, Kommunikationschef på Fazer
Telefon: 08-470 72 77, mobil: 076-135 52 25, E-post: johanna.blom@fazer.com

Fazer-koncernen: Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. I Sverige finns fem bagerier och 300 restauranger, konferensanläggningar och caféer. Konfektyrtillverkningen sker i Finland. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,4 miljarder euro år 2009. Koncernen har ca 17 000 anställda, varav cirka 3 500 i Sverige.