Årets Hemmakonditor koras i helgen

– livefinal under Chokladfestivalen på Nordiska Museet

På söndag avgörs vem som tar hem titeln ”Årets Hemmakonditor 2010”. Tävlingen för passionerade hemmakonditorer går av stapeln för första gången i år och av över 600 inskickade tävlingsrecept har fem talanger slutligen tagit sig till final. På Chokladfestivalen den 17 oktober gör de upp om förstaplatsen när de på scen, inför publik, bland annat ska tillaga ett bakverk baserat på ett ”hemligt paket”.

Tävlingen Årets Hemmakonditor anordnas av Ögon och är till för alla som älskar att skapa härliga bakverk och läckra efterrätter hemma. Och det råder inga tvivel om att det finns många duktiga hemmakonditorer ute i landet. Sedan startskottet i februari har flera hundratals bakentusiaster deltagit med sina egna recept. Av dem valde en jury ut 15 semifinalister och lät sedan svenska folket rösta fram fem finalister.

De fem talanger som gick vidare till final från omröstningen blev Richard Golser (Skarpnäck i Stockholm), Maria Lindskog (Hisingen i Göteborg), Viktoria Buskqvist (Örebro), Jenny Roshage (Hägersten i Stockholm) och Caroline Vass (Malmö). Den slutliga vinnaren koras nu på söndag under Chokladfestivalen på Nordiska Museet i Stockholm med Jenny Östergren som konferencier. Fazer är huvudsponsor för festivalen för andra året i rad. Utöver Årets Hemmakonditor finns även två andra av Fazers chokladvarumärken på plats: Karl Fazer och Geisha.

Söndagens final innehåller två moment. Först tar de tävlande med sitt bakverk från semifinalen som juryn provsmakar och poängsätter. I det andra momentet tillagar finalisterna ett bakverk på scenen med hjälp av ett buffébord av ingredienser och överraskningar från en ”hemlig låda”. En välrenommerad jury bedömer bakverken och sätter poäng utifrån smak, utseende och stil. I juryn sitter Conrad Tyrsén (Årets Konditor 2009), Mia Öhrn (konditor och matskribent), Magnus Johansson (arrangör av Choklad-festivalen) samt Josefin Crafoord (programledare och juryns stilexpert).

Den som kammar hem titeln ”Årets Hemmakonditor 2010” vinner utöver den ärofyllda hederstiteln även en vandringspokal och en lyxig resa. Vinnaren får åka till Helsingfors och besöka Fazers chokladfabrik, anrika Karl Fazer Café och restaurangvärlden F8, som bland annat har Finlands första champagnebar.

Varmt välkommen att följa finalen på plats
Program söndagen 17 oktober, Stora scenen

10:30                      Chokladshow med Mia Öhrn på temat ”Med Ögon för de goda”.
12:00                      Finalen i Årets Hemmakonditor öppnas och juryn presenteras.
12:15                      Heat 1 – de första 3 finalisterna bakar och juryn provsmakar semifinalbidragen.
13:15                      Heat 2 – de övriga 2 finalisterna bakar och juryn provsmakar semifinalbidragen.
13:20                      Juryn provsmakar och bedömer bakverken från heat 1.
14:15                      Juryn provsmakar och bedömer bakverken från heat 2.
14:45                      Årets Hemmakonditor 2010 koras.

Om Årets Hemmakonditor 2010
För att läsa mer om tävlingen, juryn och se finalisternas recept, besök www.hemmakonditor.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Blom, Kommunikationschef på Fazer
Telefon: 08-470 72 77, mobil: 076-135 52 25, E-post: johanna.blom@fazer.com

För ackreditering till söndagen, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Frida Bosma, pressansvarig för Årets Hemmakonditor
Telefon: 08-410 818 04, mobil: 070-915 25 94, e-post: frida.bosma@agency.se

Ögon är Fazers varumärke för bak- och dessertprodukter. Sortimentet består av choklad, block, kakaopulver, vanillinsocker och bakpulver. Ögon är ett anrikt varumärke från slutet på 1800-talet och det klassiska ögonparet i logotypen togs fram av Olle Eksell på 1950-talet. Ögon står för kvalitet och skaparglädje och har en varumärkeskännedom på hela 99 %. Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha, Karl Fazer och Skogaholm. För mer information, vänligen besök www.fazer.se.

Taggar: