Christoph Vitzthum utnämnd till Fazers koncernchef

Fazer-koncernens styrelse har utnämnt Christoph Vitzthum till Fazers koncernchef. Han tillträder senast den 15 november 2013 och efterträder Karsten Slotte som i januari 2013 meddelat att han kommer att avgå under innevarande år.

För närvarande arbetar Christoph Vitzthum som Direktör, Services för Wärtsilä Abp, där han leder koncernens servicedivision. Han har gedigen erfarenhet av att leda global affärsverksamhet och uppnå goda resultat. Han tillför Fazer mycket kunskap om och erfarenhet av att utveckla av nya affärsstrategier och implementera organisationer med kundservice i fokus. Därtill har han god ledarskapsförmåga. Christoph Vitzthum har arbetat 18 år på Wärtsilä Abp i olika ledande positioner.

- Christoph Vitzthum har en stark businessbakgrund och har uppnått hållbara resultat och positiv vinstutveckling i internationell affärsverksamhet. Han är en bra ledare och teambyggare med stark kompetens inom strategisk utveckling. Vi är övertygade om att Christoph Vitzthum har de kvalifikationer som krävs för att leda Fazers framgångsrika tillväxt vidare, sammanfattar Berndt Brunow, Fazer-koncernens styrelseordförande.

- Jag ser mycket fram emot att få möjligheten att leda Fazer, det främsta varumärket i Finland och ett av de mest respekterade företagen inom sitt område. Fazer har många starka sidor och goda tillväxtmöjligheter. Jag ser fram emot att tillsammans med Fazer-teamet leda företaget mot nya framgångar, säger Christoph Vitzthum.

För Fazer-koncernen var 2012 ett bra år. Omsättningen ökade med 6,4 procent jämfört med året innan (totalt 1 676,4 M€) och koncernens rörelsevinst var 68,6 miljoner euro. Under år 2013 kommer Fazer att fortsätta förverkliga sin strategi. Målet är att växa lönsamt inom nuvarande och nya produktkategorier på både hemmamarknaderna och utvalda tillväxtmarknader. Under året förväntas omsättningen öka och lönsamheten uppnå samma nivå som år 2012.

Christoph Vitzthums CV och fotografi finns tillgängliga på adressen www.fazer.fi/media"Media_Press/CVs"

Ytterligare information:
Berndt Brunow, styrelseordförande
Ulrika Romantschuk, marknads- och kommunikationsdirektör, tel. +358 40 566 4246

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltidstjänster. Företaget driver även restauranger och caféer. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Till Fazer Brands välkända produkter hör läckra bakverk och konfektyr. Fazer Food Services erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar inom contract catering. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2012, och antalet anställda är över 15 000.

Taggar: