Det hemlagade Amica-mjödet hänför Finland med sin traditionella smak

Amica-mjödet tog nästan fulla poäng i Iltalehtis mjödtest och var klar segrare i testet som jämförde sex olika mjödsorter. Enligt Iltalehtis jury smakar Amica-mjödet som riktig hemgjort mjöd skall.

Iltalehtis jury beskrev mjödet på följande sätt: Porlande, söt, grumlig. Alla mjödelement finns och är i balans. Plus för russinen. Poäng 4,5./5.

Det är full fart i Amica-restaurangernas kök i slutet av april då restaurangmedarbetarna tillagar mjöd för försäljning inför första maj. Amica-mjödet har tack vare sin äkta hemmagjorda smak vunnit smaktester många år i rad.

”Amica-mjödet tillagas med respekt för traditionerna i våra restauranger. Vi tillverkar Amica-mjödet enligt samma metod som man gör hemma: först skalar vi citroner och kokar upp vatten med farinsocker. Mjödet tappas på flaska tillsammans med russin och får jäsa med hjälp av jäst. Därför har det en traditionell smak som de flesta känner igen från barndomen”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services i Finland.

Amica-restaurangerna i Finland tillverkar mjödet själva enligt samma recept varje år, och mjödet säljs i Amica-restaurangerna över hela landet. Mjödet säljs i plastflaskor på 1,5 liter (priset är 3,90–4,50 euro beroende på restaurang) och i glasflaskor på 1 liter (5,60 euro). Mjödförsäljningen är störst under första maj-veckan.

Det gäller att vara snabb – favoritmjödet går åt som smör i solen!

Hemgjort mjöd hör till första maj-traditionerna och Amica-mjödet är en av de mest populära säsongsprodukterna som konsumenterna köper med sig hem i Amica-restaurangerna. Därför inleds mjödtillverkningen i god tid varje år. Amica-mjödet säljer slut över hela landet redan tidigt på valborgsmässoaftonen, så det lönar sig alltså att vara ute i god tid! Kontrollera var mjödet säljs nära dig:
www.amica.fi/meiltasimaa

Vi önskar alla våra kunder och alla mjödälskare en trevlig valborg och första maj!

Mer information om Amica-mjödet:

Tryckbara bilder: www.fazergroup.com/pictures,”Media_Press”,”Vappu”

Marianne Nordblom, direktör, gastronomi och produktutveckling, Fazer Food Services, tfn 0400 605 778
Laura Tötterman, kommunikationschef, Fazer-koncernen, tfn 044 711 9550

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn(at)fazer.com.

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact (GC).

Vi skapar smakupplevelser