Det senaste tillskottet i Fazers salmiaksaga hedrar Pantteri-traditionerna

Fazers salmiaksaga som fick sin början 1938 har utvecklats i takt med finländarnas passionerade förhållande till salmiak. Nu finns historiken samlad på Fazers webbplats www.fazer.fi/salmiakki. Den allra senaste salmiakupplevelsen är signerad Pantteri Black Shot, som lanseras i juli.

”Pantteri har tagit djärva språng de senaste åren med sina nyheter och återvänder nu hem”, säger Farid Hamadi, marknadsföringsdirektör för Fazer Konfektyr. Pantteri Black Shot är ett nytt slags godis med ett härligt innandöme av salmiak. Samtidigt hyllar det senaste tillskottet i Pantteri-familjen Pantteris omtyckta egenskaper.

”Nostalgiska Pantteri är en favorit som finländarna sätter sin tilltro till, Pantteri har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Pantteri-smakupplevelsen förknippas med en viss konsistens, en härlig smak av salmiaklakrits och en sockrad yta. Detta har varit framgångsreceptet i årtionden”, säger Hamadi. ”Pantteri har också vågat sig på överraskande sommarkampanjer under årens lopp.”

Äkta finländsk salmiak

Pantteri Black Shot, liksom merparten av Fazers salmiakprodukter, tillverkas på fabriken i Villmanstrand. Tillverkningen av godisnyheten krävde att man byggde en helt ny produktionslinje på fabriken. ”Finländarna verkar vara förtjusta i just finländsk salmiak, som skiljer sig från till exempel svensk eller dansk salmiak”, säger Hamadi. ”Svensk salmiak, d.v.s. saltlakrits, är sötare och dansk återigen saltare. I Finland smaksätts salmiak ofta med mentol eller anis.”

Pantteri-pastillen presenterades för första gången 1961 i en ask som påminde om en tändsticksask och hade rött tryck. På 1970-talet fick Pantteri sitt gulsvarta utseende. Pantteri-godispåsen såg dagens ljus 1982. I dagsläget tillverkas cirka 1,5 miljoner kilo Pantteri-produkter per år.

Klassikerna står sig

Fazers första salmiak lanserades 1938, strax innan vinterkriget bröt ut. Anisa-salmiaken hann inte få fotfäste i Finland, och salmiaken fick sitt stora genombrott först på 1960-talet. Då förorsakade den emellertid en kraftig känslostorm, och dagens finländare är ofrånkomligt förknippade med sin svarta delikatess.

Fazers salmiaksortiment har vuxit till såväl smakdimensionerna som formerna. Utöver salmiakgodis finns det choklad, helxylitolprodukter och bakningsprodukter med salmiak. Salmiakvärldens giganter står sig emellertid genom årtiondena: Pantteri, Tyrkisk Peber och Super Salmiak hör till salmiakvärldens adel. Hit hör också Fazer Salmiakki som på 1960-talet lanserades i ett rött-svart-vitt omslag med de klassiska salmiakrutorna, som sedermera blev en symbol för salmiak.

Nya Pantteri Black Shot 160 g innehåller tassformade, fyllda salmiaklakritskarameller. Karamellerna har ett mjukt innandöme av salmiak som eggar alla salmiakfantasters smaklökar. Cirkapris 1,59 euro. Säljs från och med juli.

marknadsföringsdirektör Farid Hamadi, Fazer Konfektyr, tfn 040 502 6890
Kontaktperson inom kommunikationen: informatör Satu Ikäheimo, tfn 050 380 4996
E-postadresserna har formatet fornamn.efternamn(at)fazer.com.

www.fazer.fi/salmiakki
www.pantteri.fi

Bildbanken utan användaridentifikationer på webbplatsen www.fazer.fi/kuvapankki

Fazer-koncernen

Fazer-koncernen började som ett familjeföretag som grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Koncernen har två affärsområden, Fazer Amica och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning år 2009 var över 1,4 miljarder euro. Antalet anställda var nästan 17 000 år 2009.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland, där Fazer använder namnet Hlebnyj Dom. Fazer är det ledande konfektyrföretaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Konfektyrfabrikerna är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand sockerkonfektyr och i Högfors tuggummi.