Dumle får ny tappning med inspirerande visdomsord

Dumle uppmuntrar konsumenterna att med glimten i ögat njuta av livet. Fazer klär de populära Dumle-kolorna i ny förpackning som pryds av roliga ord. I början av året lanserar Fazer Dumle Original i helt nya omslag. I butikshyllorna finns i stället för Dumle bland annat varianterna Del Mu, El Mud, Dmule, Le Dum, Mulde och Le Mud för alla godissugna som har barnasinnet kvar.

Av de över 300 olika orden på godispapperet kan man skapa underfundiga och roliga visdomsord, haikudikter och ramsor på motsvarande sätt som kylskåpspoesi. Genom lek med orden kan även välkända ordspråk få nya lustiga former.

”A yummy mind will give you a positive life” eller hur var det nu igen? Det är fråga om ett internetfenomen bland vuxna. Internet är fullt av visdomsord och inspirerande citat som vuxna älskar att läsa och dela. Eftersom Dumle vill att alla ska ha barnasinnet kvar har vi vänt upp och ner på fenomenet. Vi väntar med spänning på vilka kreationer alla underfundiga Dumle-fans ska hitta på – never grow up!”, säger Stefan Petri, Marknadschef på Fazer Konfektyr.

Dumle-kolorna har gjort livet både godare och roligare sedan 1986. Fazer Dumle Original-smaken innehåller en hemlig arom som det tog två år av idogt utvecklingsarbete att skapa. Dumle säljs i över 30 länder tillverkas i 380 000 000 styck om året på fabriken i Vanda utanför Helsingfors.

Dumle Twisted Cooking
Dumle Twisted Cooking bjuder på halvgalna upplevelser i köket som ger traditionella godsaker en helt ny dimension. Nedan finns ingredienserna till ett skojigt recept på petit-
chouer och hela receptet finns här!

Dumle-petit-chouer
250 ml vatten
100 g smör
130 g mjöl
4 ägg
0,5 tsk bakpulver

Fyllning
25 Fazer Dumle-kolor
250 ml vispgrädde

Topping
50 ml vispgrädde
4 Fazer Dumle-kolor

Vi uppmuntrar alla att skapa egna ordlekar, under tiden 1/1–29/4 2018 kan man delta i roliga tävlingar via Dumles Facebook-kanaler. Vinnarna deltar i utlottningen av Play Station 4-spelkonsoler inklusive VR-paket.

Dumle Play with words-kolorna lanseras i livsmedelsbutikerna i januari.

Fler roliga Dumle Twisted Cooking-videos och recept finns här!

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Ericson, Communications Manager, Fazer Sverige
Tel: +46 725264991

För produktprover:
Iris Mäkitalo, +46 73 594 84 54 / iris.makitalo@fazer.com

Fazer
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer är ett av de ledande bageriföretagen i Sverige och Ryssland och ledande i Finland. Vi erbjuder produkter inom bröd och bakverk. I Sverige finns sju bagerier och ett 30-tal brödbutiker. Populära produkter är Fazer Rotfruktsbröd, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Läs mer på www.fazer.se.

Om oss

Fazer-koncernenMed fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.