Dumleklubban tillbaka i Dumle-familjen

Förra året meddelade Fazer att produktionen av Dumleklubban upphör. Beskedet möttes av reaktioner från konsumenter. Klubban är en folkkär produkt som funnits på marknaden i över 60 år. Efter ett dedikerat arbete sedan dess har man hittat en produktionslösning och Dumleklubban kommer nu att relanseras under året på nordiska marknader. I Sverige kommer man kunna hitta Dumleklubban i butik i maj.

Förra året meddelade Fazer att produktionen av Dumles klassiska platta mjölkchokladöverdragna klubba skulle upphöra. Företaget berättade dock i samband med detta alternativ att man samtidigt arbetar på en lösning för att kunna producera den klassiska Dumleklubban i framtiden.

- Vid den tidpunkten fanns det ingen lösning på hur vi skulle kunna fortsätta tillverkningen av Dumleklubban och stod inför det enda alternativet att upphöra med produktionen då maskinen krävde allt fler reparationer. Men våra ansträngningar med att hitta en lösning har fortsatt sedan dess och som påskyndades till följd av reaktioner från våra Dumle-fans över att klubban lämnade butikshyllorna. Vi har nu lyckats hitta den expertis som behövs för att förlänga maskinens livslängd och efter ett dedikerat arbete kan vi bibehålla den unika smak och konsistens som Dumleklubban är känd för. Det är därför med stor glädje vi kan meddela alla konsumenter som hört av sig till oss att den älskade Dumleklubban är tillbaka i Dumle-familjen igen till våren, säger Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer Konfektyr.

Den första platta Dumleklubban tillverkades år 1945
Dumle har sina rötter i Sverige där företaget Mazetti år 1945 producerade den första platta klubban som år 1960 fick namnet Dumle. Fazer förvärvade Mazetti 1975 och Dumle blev en del av Fazers varumärkesportfölj. Varumärket blev betydelsefullt på 80-talet med lanseringen av Dumlekolan.

I dag är Dumle ett av de mest populära kolavarumärkena i Norden. Dumle säljs i över 30 länder runt om i världen.

Lanseringstidpunkt kommer att variera i de nordiska länderna
Lanseringstidpunkten kommer att variera i de nordiska länderna under året. I Sverige kommer man kunna hitta Dumleklubban på butikshyllan i maj.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer konfektyr, 0709 72 27 73, malin.lindqvist@fazer.com

Karin Senning Planstedt, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige, 073 079 58 64, karin.senning@fazer.com

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.
Northern Magic. Made Real.

Citat

Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer Konfektyr