Ekologisk limpa från Sveriges största limpbagare!

Förra året såldes drygt 25 miljoner limpor i svensk livsmedelshandel. 12,5 miljoner av dem kom från Skogaholm. Samtidigt ökade försäljningen av ekologisk mat med hela 40 procent under 2015 enligt en undersökning från Ekowebb. För att möta efterfrågan lanserar Skogaholm en ekologisk limpa.

Skogaholm är efter månader av utveckling redo att lansera sin eko-limpa bakad på ekologiska råvaror. Fokus har varit att skapa ett bröd som är saftigt i varje tugga, att brödet ska vara mjukt och såklart smaka gott.

- Bakning med ekologiska råvaror är inte helt enkelt och kräver extra stor tillsyn och varsam hantering. Det beror på att processen inte är lika förutsägbar som när icke- ekologiska råvaror används. Vi bakar alltså ett bröd som därmed kan variera i textur och det tycker vi är charmigt och genuint, säger Cina Boqvist, Senior Brand & Category Manager på Skogaholm.

Skogaholms egna undersökningar visar att konsumenterna efterfrågar förändring i limpkategorin. Därför lanseras Ekologisk limpa, bakad på mjöl från skånska Skånemöllan. Syftet är att möta konsumenternas efterfrågan och anpassa limpan för en framtid med allt tydligare fokus på hållbarhet. För trots en stadigt ökande efterfrågan av ekologiska livsmedel, har utbudet av just ekologiska limpor hittills varit ytterst begränsat.

– Eftersom vi ser att efterfrågan på ekologiskt ökar så vill vi självklart vara med och driva utvecklingen framåt. Både våra kunder och konsumenter efterfrågar ekologiska matbröd och framförallt inom de stora kategorierna limpa och kakbröd. Det känns därför väldigt roligt att kunna erbjuda konsumenterna en god ekologisk limpa, fortsätter Cina Boqvist.

En förpackning väger 600 gram med cirkapriset 27,90 kr. Ekologisk limpa från Skogaholm finns i butik från vecka 22.

För mer information, vänligen kontakta:

Cina Boqvist, Senior Brand & Category Manager, Skogaholm

mobil: 073-052 27 40, e-post: cina.boqvist@fazer.com

Tobias Sikström, PR-konsult på Kelly and Pling

mobil: 073-827 55 49, e-post: tobias.s@kellyandpling.com

Om Skogaholm

Skogaholm startades redan 1926 av Knut och Greta Eriksson. Det blev snabbt känt för sina goda bröd och kaffebröd och växte på kort tid till ett större företag. I dag är Skogaholm ett av Sveriges mest välkända och populära varumärken. Bland de omtyckta produkterna finns bland annat Skogaholmslimpan, Lantbröd och Originalrost. Skogaholm ägs sedan 2008 av familjeföretaget Fazer. www.skogaholm.se

Taggar: