Endast ägg från frigående höns inom Fazer

Fazer har förbundit sig att enbart använda ägg från frigående höns i Norden och Baltikum senast 2024. I Sverige serverar Fazer Food Services restauranger endast ägg från frigående höns sedan 2018 och dessutom är 38 % av dem ekologiska.

Fazers hållbarhetsarbete fortsätter mot målet om 100 % ansvarsfulla inköp. Åtagandet om ägg från frigående höns är ett av delmålen vid sidan av de mål som redan har uppnåtts, som att endast 100 % hållbar kakao och 100 % certifierad palmolja och soja används. I Fazers reviderade hållbarhetsarbete har djurskydd lyfts upp och att enbart använda ägg från frigående höns stöder det viktiga arbetet. Åtagandet gäller alla Fazers affärsverksamheter och länder, med fokus på Norden och Baltikum i första skedet.

Mål och tidplan

2020               Andelen ägg från frigående höns är minst 30 procent.

2022               Andelen ägg från frigående höns är minst 70 procent.

2024               Andelen ägg från frigående höns är 100 procent.

En rapport över måluppfyllelsen kommer att lämnas varje år.

Åtagandet har utarbetats i samarbete med intressegrupper och utifrån diskussioner med olika aktörer i värdekedjan.

”Vi är mycket tacksamma över de synpunkter vi fick från olika aktörer när vi fastställde målet. Det har varit väldigt viktigt att lyssna på leverantörer, djurrättsorganisationer och producentorganisationer”, säger Mariana Edge, hållbarhetsansvarig, Fazer Sverige. ”Vi hoppas kunna fortsätta dialogen och är beredda att se över vårt mål och hitta nya lösningar som stöder hållbar äggproduktion, om tillgången och marknadsläget gör det möjligt”, fortstätter hon.

Fazer Food Services Sverige har idag ägg från frigående höns

På Fazers restauranger har man sedan 2018 endast ägg från frigående höns, och 38 procent av dem är även ekologiska.

För mer information, vänligen kontakta:

Christine Kullgren tf. kommunikationsdirektör, Fazer Sverige, 073 062 32 13, christine.kullgren@fazer.com

Mariana Edge, hållbarhetsansvarig, Fazer Sverige, 08 470 72 91, mariana.edge@fazer.com

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Citat

Mariana Edge, hållbarhetsansvarig, Fazer Sverige.
Mariana Edge, hållbarhetsansvarig, Fazer Sverige