Enkla chokladefterrätter om svenskarna får välja

En färsk undersökning från varumärket Ögon visar att svenska folket föredrar enkla chokladefterrätter framför raffinerade. Fyra av tio väljer helst antingen chokladkaka eller glass med chokladsås som chokladdessert, där åldern påverkar vilken man väljer. En yngre, ”kladdkakefrälst” generation sätter gärna tänderna i chokladkaka medan äldre föredrar glass med chokladsås.

En ny undersökning från varumärket Ögon bland 1000 svenskar visar att 95 procent av Sveriges befolkning tycker om choklad. När det kommer till vilken chokladefterrätt som de flesta föredrar vinner de klassiska, enklare desserterna. Majoriteten väljer hellre chokladkaka eller glass med chokladsås framför chokladpraliner och chokladfondant.

Undersökningen visar att val av chokladefterrätt till stor del beror på ålder. Hälften av alla svenskar över 45 år väljer helst glass med chokladsås till chokladefterrätt. På andra plats i åldersgruppen kommer chokladpannacotta, som en av fem föredrar. Yngre svenskar är mest förtjusta i kladdkaka. En tredjedel av alla i åldern 16 till 29 år väljer helst kladdkaka när de är sugna på chokladefterrätt.

– Det går nästan att tala om en ”kladdkakegeneration”, säger Pernilla Kvarmans, produktchef för varumärket Ögon. Troligen beror förkärleken för kladdkaka på att vem som helst kan svänga ihop en. Den kan ju också lätt varieras med olika smaksättningar.

När det gäller manligt och kvinnligt, tenderar män att välja mer traditionella efterrätter. En av fyra män väljer glass med chokladsås i första hand. Kvinnor däremot föredrar mörk chokladmousse eller chokladpannacotta. Fyra av tio föredrar någon av dessa efterrätter.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av varumärket Ögon. Novus genomförde intervjuerna via webb-buss under mars 2011. Svaren baseras på 1000 intervjuer med respondenter som är 16 år och äldre. Panelen är rekryterad från ett riksrepresentativt urval.

För mer information, vänligen kontakta:

Pernilla Kvarmans, produktchef Ögon

Telefon: 08-12 20 50 14, e-post: pernilla.kvarmans@fazer.com

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör Fazer Sverige

Telefon: 08-470 72 72, e-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha, Karl Fazer och Skogaholm. Ögon är Fazers varumärke för bak- och dessertprodukter. Sortimentet består av choklad, block, kakaopulver, vanillinsocker och bakpulver. Ögon är ett anrikt varumärke från slutet på 1800-talet och det klassiska ögonparet i logotypen togs fram av Olle Eksell på 1950-talet. Ögon står för kvalitet och skaparglädje och har en varumärkeskännedom på hela 99 %. För mer information, vänligen besök www.fazer.se.

Taggar: