Ett av Fazers fyra hållbarhetsmål – minska matsvinnet

Idag, onsdag den 29 september, är det Internationella matsvinnsdagen (International Day of Awareness of Food Loss and Waste) instiftat av FN vars syfte är att öka medvetenheten om miljökonsekvenserna av matsvinn. Ett av Fazers fyra hållbarhetsmål är att minska matsvinnet med 50 procent senast 2030. Under 2020 lyckades Fazer minska sitt svinn från produktion med hela 8 procent i jämförelse med året innan.

Av den mat som produceras globalt går ungefär en tredjedel förlorad eller slängs varje år. Minskat matsvinn är ett av de viktigaste sätten att minimera de negativa miljöeffekterna av livsmedelsproduktion. Ett av Fazers fyra hållbarhetsmål är därför att minska matsvinnet med 50 procent senast 2030.

”Under 2020 lyckades vi minska matsvinnet med 8 procent jämfört med året innan. Vi reducerar svinn på flera olika sätt, till exempel genom att utveckla produktionsprocesserna, återanvända råvaror och donera livsmedel,” säger Johan Melinder, Hållbarhetschef på Fazer Sverige.

Fazer har länge arbetat för att minska matsvinn och vill vara en positiv kraft i denna fråga. Förutom verksamhetens uppsatta mål för att minska matsvinn så arbetar bland annat företaget med att hjälpa konsumenter att slänga mindre mat. Ett exempel på detta är under september månad då man i sina sociala mediekanaler uppmärksammat matsvinnsfrågan med olika tips på hur man kan minska matsvinnet. Såsom att komma ihåg att livsmedel ofta går bra att äta även efter bäst före-datumet. Titta, dofta och smaka!

Några exempel på hur Fazer förra året minskade matsvinn:

• Minskat svinn från produktion med 8 procent i jämförelse med året innan.
  • Räddat 8 ton Havreringar via Matsmart.se som säljer mat och konsumentprodukter som annars riskeras att slängas.
  • Använt mer än 20 ton brödreturer till Axfoundations projekt 5 ton fisk i disk.
  • Räddat bra mat från att slängas i onödan genom konsumentappen Karma där överskottsprodukter erbjuds till nedsatta priser före stängning i Gateau-butikerna.

Fazer firar 130 år i höst och vill fortsätta göra gott för människor och planeten där hållbarhet utgör en integrerad del av verksamheten och arbetet för att minska matsvinn fortsätter som en viktig del i detta.

Ytterligare information:

Kommunikation Fazer Sverige: press@fazer.com, tfn 0730 795864

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Citat

Johan Melinder, Hållbarhetschef på Fazer Sverige