EU:s konkurrensmyndighet har godkänt Fazer Groups försäljning av Fazer Food Services till Compass Group PLC

Fazer Group ska fokusera på snabbrörliga konsumentprodukter (FMCG) och har avtalat att sälja Fazer Food Services till Compass Group. Transaktionen har nu godkänts av EU:s konkurrensmyndighet.

Fazer Group påskyndar sin transformation till att bli ett modernt hållbart livsmedelsföretag med en enhetlig inriktning genom att implementera sin strategi att fokusera på snabbrörliga konsumentprodukter. Som en del av förändringen har Fazer Group beslutat om att sälja Fazer Food Services till Compass Group. Fazer Food Services är en leverantör av måltidstjänster i Norden.

Transaktionen, som avtalades i juni 2019 och godkändes av EU-kommissionen den 28 januari, har ännu inte slutförts. Mer information om när detta kan komma att ske väntas inom kort. Fram till dess kommer Compass Group och Fazer Food Services att fortsätta som konkurrenter.

Läs mer här: Fazer har avtalat om att sälja Fazer Food Services till Compass Group PLC

För mer information, vänligen kontakta:

Christine Kullgren, kommunikationsdirektör, Fazer Sverige, 073 062 32 13, christine.kullgren@fazer.com

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Om oss

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelsen, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Fazer formar framtidens smaker, traditioner och matupplevelser förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter. Vi fokuserar på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med fokus på snabbrörliga konsumentprodukter och vår direkt till konsument inriktade verksamhet, omvandlas Fazer till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.