• Fazer Group/

Fazer Aito introducerar en ny kategori funktionella havredrycker: växtbaserat, gott, enkelt och innehållande vitaminer och mineraler

Fazer Aito är Fazers färgglada produktfamilj där växtbaserat står i centrum och där havren är nordisk. I våras lanserades Fazer Aito Barista havredryck. Nu introduceras funktionella havredrycker, perfekt som mellanmål eller när du är på språng. Dryckerna kommer i två härliga smaker: hallon och mango och båda är berikade med näringsämnen.

Fazer Aito är produktfamiljen vars mål är att fortsätta upptäcka nya mångsidiga växtbaserade produkter som passar för olika användningsområden.

- Växtbaserat med god smak är ledorden för Fazer Aito och vi är så stolta över att presentera en helt ny kategori med funktionella havredrycker berikade med vitaminer och mineraler. Vi vill inspirera till att använda mer växtbaserade produkter och de nya funktionella havredryckerna är ett enkelt steg mot en mer växtbaserad livsstil då de passar många olika tillfällen och har en god smak, säger Maija Hellman, marknadschef på Fazer Lifestyle Foods enhet för växtbaserade drycker.

De funktionella dryckerna är förpackade i 2,5 dl återvinningsbara förpackningar med kork och kan förvaras oöppnade i rumstemperatur, vilket gör att de är praktiska att ta med till exempel i matsäcken eller som mellanmål.

Fazer Aito Boost Havredryck Hallon 2,5 dl
Havredrycken Fazer Aito Boost har en uppfriskande smak av hallon och innehåller zink, magnesium och C-vitamin. Magnesium och vitamin C bidrar till att minska trötthet och utmattning och bidrar till normal energiomsättning som del av en varierad kost och hälsosam livsstil. Produkten är vegansk, mjölkfri och sojafri.

Fazer Aito Performance Havredryck Mango 2,5 dl
Havredrycken Fazer Aito Performance har frisk smak av mango och innehåller tillsatt kalcium och magnesium, vilket har bevisat positiv effekt på elektrolytbalansen och den normala muskelfunktionen som del av en varierad kost och hälsosam livsstil. Drycken är vegansk, mjölkfri och sojafri.

I Fazer Aito familjen finns Fazer Aito Barista Havredyck, en len och fyllig barista som balanserar perfekt kaffets syra och ger en rund och god smak. Passar även utmärkt i gröt, smoothies, bakning och matlagning.

För matlagning och bakning finns Fazer Aito matlagningshavre och Fazer Aito visp. Växtbaserade produkter fria från laktos, mjölk och gluten.

Läs gärna mer här om produktfamiljen Fazer Aito.

För mer information vänligen kontakta
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige
ebba.beck-friis@fazer.com

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Citat