Fazer Amica - förnyad verksamhet stödjer framtida målsättningar

Fazer Amica förnyar affärsverksamheten för att öka kundfokus och förbättra konkurrenskraften. Planerna innebär konsumentnära lösningar och en geografisk indelning av den operativa affärsverksamheten, för ökad flexibilitet. I och med förnyelsen kommer nya roller och ansvarsområden att införas och vissa roller att försvinna. Neddragningarna inom Fazer Amica beräknas beröra cirka 30 heltidstjänster i Finland och Sverige.

Förändringen är en del i utvecklingen av Fazer-koncernens verksamhet och målsättningen är att ytterligare stärka Fazers varumärken och fördjupa samarbetet med kunderna. Tidigare har Fazer Konfektyr och Fazer Bageri gått ihop och bildat ett affärsområde, Fazer Bageri & Konfektyr. ”Vi vill vara ledande i att skapa smakupplevelser på våra valda marknader även i framtiden och vår restaurangverksamhet har också en viktig roll i den här helheten”, säger Fazers koncernchef Karsten Slotte. ”Genom att skapa nya mat- och servicekoncept vid sidan av det traditionella luncherbjudandet ska vi erbjuda våra kunder och konsumenter en unik helhet i framtiden. Vi vill bygga en affärsmodell, som stödjer den här utvecklingen”, säger Iris Karjula VD för affärsområdet Fazer Amica. ”De nu planerade förändringarna genomförs i Sverige och Finland.” Fazer Amicas planer omfattar en geografisk indelning av den operativa affärsverksamheten. Genom en geografisk indelning uppnås ett snabbare genomförande av förändringar, bättre möjlighet att dela best practices samt en effektivare ledning och uppföljning av restaurangverksamheten. ”Vi kommer samtidigt att precisera våra processer för bland annat kundrelationer, utvecklande av våra erbjudanden samt inköp”, konstaterar Iris Karjula. Personalförändringar i Sverige och Finland I och med förnyelsen kommer nya roller och ansvarsområden att införas och vissa roller att försvinna. Neddragningarna inom Fazer Amica i Sverige beräknas beröra cirka tio heltidstjänster. Inom Fazer Amica Finland beräknas neddragningarna beröra cirka 20 tjänster. ”Vi beklagar den osäkerhet som förändringen orsakar internt. En viktig nyckel till framgång är vår kompetenta personal”, säger Iris Karjula. Förändringsarbetet fortsätter senare i vår. Fazer Amica planerar även att bygga upp olika restauranggrupper för att ännu mer effektivt och flexibelt driva verksamheten lokalt. Effekterna av dessa planer diskuteras senare. Beräknade synergifördelar De nya verksamhetsmodellerna och omorganisationen effektiviserar verksamheten och skapar synergifördelar. De uppskattade kostnadsbesparingarna förväntas sammanlagt bli cirka 15-20 miljoner euro (cirka 150-200 miljoner kronor) fram till slutet av år 2012. ”Fazer Amica har en stark position på den svenska marknaden och vi vill vara en föregångare i branschen. Vi genomför förändringarna för att bättre betjäna våra kunder”, säger Iris Karjula. I Sverige har Fazer Amica cirka 300 restauranger och 2 000 medarbetare. Omsättningen år 2008 var cirka 150 miljoner euro (cirka 1 500 miljoner kronor). I Finland har Fazer Amica cirka 800 restauranger och närmare 4 000 medarbetare. Omsättningen år 2008 var cirka 300 miljoner euro. Affärsområdet Fazer Amica har idag verksamhet i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Ryssland. Tilläggsuppgifter: Iris Karjula, VD för affärsområdet Fazer Amica, Kontaktperson för intervjuer: Johanna Blom, kommunikationschef, tfn +46 8 470 72 77 Fazer-koncernen Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. I Sverige finns fem bagerier och 300 restauranger, konferensanläggningar och caféer. Konfektyrtillverkningen sker i Finland. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazerkoncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2008 (proforma) och har cirka 17 000 anställda, varav 3 500 i Sverige och 7 000 i Finland.