Fazer Amica söker internationell tillväxt inom café-restaurangaffärsverksamheten

VD Teija Andersen fokuserar på utvecklingen av ny affärsverksamhet och affärsverksamhetsdirektör Jaana Korhola utnämns till verkställande direktör för Fazer Amica Finland.

Nordens och Baltikums ledande måltidsserviceföretag Fazer Amica, som är en del av Fazer-koncernen, omstrukturerar sin affärsverksamhet genom att satsa starkt på internationell tillväxt. Fazer Amicas café-restaurangverksamhet i de olika verksamhetsländerna sammanslås till en ny affärsenhet från och med den 1 januari 2008. I Fazer Amicas samtliga verksamhetsländer vill man växa genom att utveckla nya verksamhetsformer, genom företagsarrangemang och genom tillväxt inom ramen för den nuvarande verksamheten.

Verkställande direktör Teija Andersen ansvarar för utvecklingen av den nya enheten. Hon fortsätter även som verkställande direktör för Fazer Amica-divisionen. Till divisionen hör Fazer Amicas samtliga funktioner i Norden, de baltiska länderna och Ryssland. Andersen fortsätter även som medlem av Fazer-koncernens ledningsgrupp.

I samband med omorganiseringen utnämns hushållslärare, eMBA Jaana Korhola (47) till ny verkställande direktör för Fazer Amica Ab i Finland från och med den 1 januari 2008. Hon övergår från tjänsten som affärsverksamhetsdirektör med ansvar för den offentliga sektor på Fazer Amica i Finland, som hon har innehaft sedan år 2001.

”Fazer Amica vill utöka sitt utbud och betjäna konsumenterna mångsidigare. Vi vill fortsättningsvis vara en föregångare inom restaurangbranschen genom att förnya vår affärsverksamhet och genom att följa de internationella mattrenderna. Vi tar nu ett nytt steg genom att utöka och utveckla vår café-restaurangverksamhet på internationell nivå. Fazer Amica Ab är ett välskött företag och jag överlämnar ansvaret för Fazer Amica Finland till den bästa möjliga efterträdaren. Jaana Korhola har över 20 års erfarenhet av Fazer Amicas kärnverksamhet, medarbetare och kunder”, säger Teija Andersen, verkställande direktör för Fazer Amica.

”Fazer Amica fortsätter sin framgångsrika och kundfokuserade verksamhet som marknadsledare i Finland i enlighet med vår nuvarande strategi. Jag vill säkerställa Fazers höga kvalitet på våra restauranger varje dag även i fortsättningen”, säger Jaana Korhola, affärsverksamhetsdirektör på Fazer Amica.

Fazer Amica är det ledande måltidserviceföretaget i Norden och Baltikum. Divisionen erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Amica driver företags- och studentrestauranger, kursgårds- och kongressrestauranger samt caféer och restauranger i många offentliga lokaler. I verksamheten ingår även måltidstjänster för sjukhus och servicehus, festtjänster samt restaurangtjänster på stora evenemang. Fazer Amica har mer än 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Ryssland, och anställer 7 600 personer. Fazer Amica -divisionens omsättning år 2006 var 513 miljoner euro.