Fazer Angry Birds snart i butik

I juni landar Fazers Angry Birds-godis i butik. I den ena, av de två varianterna av godispåsar, finns fåglarna i form av gelégodis med frukt- och colasmak, och i den andra smider grisarna planer bland dragéeägg och byggbitar. Godiset är den första konkreta produkten av ett strategiskt samarbetsavtal mellan Fazer och Rovio Entertainments, företaget bakom Angry Birds.

Spelet Angry Birds är populärare än någonsin. I slutet av mars släpptes den senaste versionen av Angry Birds Space och efter tre dagar hade det laddats ned över tio miljoner gånger. Fazer presenterar nu med stolthet Angry Birds-godiset, i nära samarbete med Rovio Entertainments.

– När vi skapade godiset planerade vi smaker och former noggrant för att det skulle passa in i de arga fåglarnas värld. De färgglada och syrliga fåglarna har smak av jordgubbe, lime, apelsin, skogsbär och kola fylld med fräsch citron. Grisarna smakar päron och äpple. De sockerglaserade äggen gömmer ett mjukt karamellhjärta och byggbitarna smakar citron, passionsfrukt och ananas, säger Sirkku Erlandsson, marknadsdirektör för Fazers konfektyrverksamhet i Sverige.

Fazer växer och internationaliseras med hjälp av fåglarna
Fazer Angry Birds-godispåsar väger 150 gram och kommer att finnas i butik från början av juni. Fazer är ett företag som växer på en internationell marknad och Angry Birds-godiset finns med när företaget i juni inleder provförsäljning i Kina.

– Godiset kommer att förstärka vår position i de 40 länder vi redan har verksamhet i och stödja expansionen till nya områden. Vi har mött ett stort intresse för Angry Birds-godiset i Kina. Eftersom chokladkonsumtionen ökar kraftigt i Kina kommer vi även att lansera våra chokladprodukter, säger Sirkku Erlandsson.

Fazer Angry Birds
Fazer och Rovio Entertainment undertecknade i januari ett strategiskt samarbetsavtal om tillverkning, försäljning och marknadsföring av Fazer Angry Birds-konfektyr. Till samarbetet hör också ett omfattande nyttjande av sociala medier och Angry Birds-spelmiljön. Fazer och Rovio har tidigare samarbetserfarenhet av att kombinera konfektyr och spelvärlden i och med Fazers lansering av Tyrkisk Peber Volcano hösten 2011.

Kampanjsite:

Fazer Angry Birds på Facebook:

Bilder: Bilder som lämpar sig för tryck finns i Fazers bildbank, tillgängliga utan lösenord, på adressen www.fazer.fi/kuvapankki. Välj foldern "Media_press" och "Angry Birds".

Kontakt:
Sirkku Erlandsson, marknadsdirektör, Fazer Bageri & Konfektyr
telefon: +46 709 52 47 71, e-post: sirkku.erlandsson@fazer.com

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer Sverige
telefon: +46 702 02 62 25, e-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Fazer-koncernen
Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var knappt 1,6 miljarder euro år 2011. Koncernen har ca 15 200 anställda.

Fazer Food Services
Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har cirka 1 100 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Fazer Bageri & Konfektyr
Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och Ryssland, det näst största i Sverige och ett av de ledande i Östersjöområdet.  Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.

Taggar: