Fazer bidrar till Östersjöns ekologiska balans

Fazer har gjort ett åtagande till Baltic Sea Action Group. Fazer förbinder sig att utveckla sin produktion, sina verksamhetssätt och sitt utbud så att de främjar Östersjöns ekologiska balans. Inom åtagandet konkretiseras Fazers miljöpåverkan på Östersjöområdet och åtgärder för att minska miljöpåverkan.

- Östersjön förenar våra marknadsområden och våra medarbetare. Fazer har förbundit sig att minska miljöeffekterna av sin verksamhet, och detta åtagande är vårt sätt att offentligt berätta vad vi har bestämt oss för att göra för Östersjön, berättar Fazers koncernchef Karsten Slotte.

Fazers åtagande till Baltic Sea Action Group omfattar fyra delområden. Dessa är förbättrad energieffektivitet och hållbara energiinköp, utveckla ansvarsfulla spannmålsinköp, arbete för att utveckla den finländska spannmålsodlingen tillsammans med Fazer Mill & Mixes samt att utveckla det ansvarsfulla utbudet inom Fazer Food Services tjänster.

- Vi är mycket nöjda med att Fazer anslutit sig till det gemensamma arbetet för Östersjön”, säger Ilkka Herlin, ordförande för BSAG:s styrelse. ”Fazer har i och med sin position utmärkt möjlighet att påverka Östersjöns tillstånd genom att styra sin egen verksamhet, fortsätter Herlin.

Fazers åtagande offentliggörs i samband med Östersjö-toppmötet som hålls 5-6.4 i S:t Petersburg.

Baltic Sea Action Group (BSAG) är en oberoende stiftelse som grundades år 2008. BSAG samlar företag, stater och organisationer till konkreta åtgärder för att rädda Östersjön. Stiftelsens samarbete för Östersjön, som väckt intresse internationellt, har redan lockat 220 aktörer.

Hur åtagandet framskrider övervakas med hjälp av delmål. Alla åtaganden publiceras på adressen www.bsag.fi. Fazers publicerar även framsteg i sitt åtagande på adressenwww.fazer.com/balticsea (på engelska)

För mer information, vänligen kontakta:
Pekka Rantala, verkställande direktör, Fazer Brands, pekka.rantala@fazer.com, tel. +358 40 505 1970 (deltar i Östersjö-toppmötet i S:t Petersburg)

Ulrika Romantschuk, marknads- och kommunikationsdirektör, ulrika.romantschuk@fazer.com, tel. +358 40 566 4246

Anne-Maria Flanagan, företagsansvarsdirektör, Fazer-koncernen,
anne-maria.flanagan@fazer.com, tel. +358 40 187 1482

Johanna Konttila, kommunikationsdirektör, BSAG, johanna.konttila@bsag.fi,  tel. +358 40 352 8899

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltidstjänster. Företaget driver även restauranger och caféer. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Till Fazer Brands välkända produkter hör läckra bakverk och konfektyr. Fazer Food Services erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar inom contract catering. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2012, och antalet anställda är över 15 000.

Taggar: