Fazer börjar tillverka kex i Finland

Fazer-koncernen köper Kraft Foods kexproduktion i Finland. I köpet ingår bland annat varumärkena Jyväshyvä och Carneval. Fazer ser utmärkta möjligheter att utveckla hela den inhemska kexmarknaden och att utnyttja konfektyrvarumärken i kexkategorin. Målet är en andel på över 25 procent av den finländska kexmarknaden. Tillverkningen av kexprodukter stannar också i fortsättningen i Finland. I och med köpet övergår 87 personer från Kraft Foods i Fazers tjänst.

”Kexen passar bra in i Fazers verksamhet och vår tillväxtstrategi. Samtidigt bygger vi upp vår internationaliseringsstrategi och gör det möjligt att utvidga vårt företags affärsverksamhet i Finland. Vi är också glada över att kextillverkningen och därmed arbetsplatserna kunde behållas i Finland”, säger Fazers koncernchef Karsten Slotte.

I och med tillverkningen av kexprodukter utvidgar Fazer sin verksamhet till nya kategorier. Målsättningen är en andel på över 25 procent av den finländska kexmarknaden. Som inhemsk aktör och kännare av den finländska smaken kommer Fazer att satsa på att utveckla hela kexmarknaden. I glasskategorin har Geisha, Marianne, Fazerina och Salmiak redan vunnit finländarnas hjärtan.

”Kex och konfektyr stöder varandra väl. Vi ser utmärkta möjligheter att utnyttja konfektyrvarumärken i kexkategorin och framför allt i utvecklingen av det nuvarande kexutbudet, så att det blir mångsidigare för de finländska konsumenterna”, säger affärsområdet Fazer Bageri & Konfektyrs verkställande direktör Pekka Rantala. Konfektyrens försäljningsorganisation verkar i samma kategori som kexen, så också här finns naturliga synergifördelar. Kexen blir en del av Fazer Konfektyrs affärsverksamhet.

Vid affären förvärvar Fazer bland annat varumärkerna Jyväshyvä, Carneval, Suklaalehti, Muro och Hangon. Affären träder i kraft vid månadsskiftet oktober-november, varefter personalen övergår i Fazers tjänst, Fazer ansvarar för försäljningen av produkterna och maskinerna och apparaturen i kexfabriken i Vanda övergår i Fazers ägo. ”Det är verkligen fint att vi kan erbjuda alla jobb och utnyttja den finländska kompetensen också i fortsättningen”, säger Pekka Rantala. Fazer har lång erfarenhet av kexverksamhet: Fazer har tillverkat kexprodukter under åren 1929-1995.

För ytterligare information:

Pekka Rantala, verkställande direktör, affärsområdet Fazer Bageri & Konfektyr, tel 00358 40 505 1970

Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri & Konfektyr Finland, tel 00358 40 585 1585

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var knappt 1,6 miljarder euro år 2011. Koncernen har ca 15 200 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har cirka 1 100 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och Ryssland, det näst största i Sverige och ett av de ledande i Östersjöområdet. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.

Taggar: