Fazer Brainhow riktar uppmärksamheten mot hjärnan

Hur påverkar mat som är bra för hjärnan vårt fysiska och psykiska välmående? Det är en av de studier som pågår som en del av satsningen Fazer Brainhow, om hur kost och livsstil påverkar våra hjärnor.

Fazer är ett av nordens ledande matföretag med kända varumärken inom bland annat konfektyr, bageri, smoothies och spannmål. Fazer erbjuder även moderna måltidskoncept för arbetsplatser och offentlig sektor. Som ett led i den pågående transformation till ett modernt, hållbart livsmedelsföretag väljer Fazer nu att ta ett unikt grepp om utvecklingen av framtidens mat. Satsningen går under namnet Fazer Brainhow.

Hälsoarbete med hjärnan i fokus
Utifrån missionen ”mat med mening” utvecklades Fazer Brainhow, för att hjärnan förtjänar lika mycket uppmärksamhet som kroppen. Ett flertal samhällsförändringar, som exempelvis det faktum att vi lever länge och att många får mer analytiska arbetsuppgifter, gör att vikten av kognitiv förmåga och psykiskt välmående ökar.

'Vi påbörjade arbetet för två år sedan. Efter att länge följt trender inom hälsa och välmående ville vi identifiera vad vår vinkel på det skulle vara. Något vi tyckte saknades i hela hälsotrenden var forskning om kopplingen mellan mat och kognitiv förmåga. Vår moderna livsstil kräver allt mer från våra hjärnor och det gäller i alla faser av livet', säger projektledaren Päivi Juolahti, som också ansvarar för forsknings- och utvecklingsgruppen Fazer Lab.

Öppen innovation leder till mer samverkan
Fazer Brainhow bedrivs genom öppen innovation med stöd i forskning. För närvarande pågår tre kliniska studier i samverkan med universitet i Sverige och Finland. Inom ramen för Fazer Brainhow träffas aktörer i livsmedelssektorn, startups inom foodtech och den akademiska världen för olika typer av samverkan. Aktörerna i nätverket kan alla dra lärdomar från forskningsresultaten i arbetet med att utveckla framtidens mat.

För Fazer ska insikterna i Fazer Brainhow ligga till grund för nya innovativa produkter och tjänster som kommer konsumenterna och gästerna till gagn.

'Bland annat arbetar vi med en foodtech-lösning till gästerna i våra restauranger. Den guidar gästen till att göra mer hjärnvänliga val enligt ”brain food”-kost. Vi ser även över att märka och lyfta fram vissa produkter som har positiv påverkan på vår förmåga att behålla fokus under dagen', säger Ulrika Gunnerud, PhD nutrition och del av Fazer forskningsgrupp.

Kunskap och resultat från Fazer Brainhow kommer att publiceras och göras tillgängliga för allmänheten löpande efter att forskningsstudierna färdigställts.

#fazerbrainhow #framtidensmat

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Lilljeforss, kommunikationsansvarig Fazer i Sverige
Tel: +47 725 264 991, e-post: cecilia.lilljeforss@fazer.com

#fazerbrainhow #framtidensmat

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar:

Citat

Vi påbörjade arbetet för två år sedan. Efter att länge följt trender inom hälsa och välmående ville vi identifiera vad vår vinkel på det skulle vara. Något vi tyckte saknades i hela hälsotrenden var forskning om kopplingen mellan mat och kognitiv förmåga. Vår moderna livsstil kräver allt mer från våra hjärnor och det gäller i alla faser av livet.
Projektledar Päivi Juolahti, ansvarig Fazer Lab.