Fazer bygger för framtiden – förnyar organisationen

Fazer utvecklar och effektiviserar sin affärsverksamhet med förstärkt och förnyad organisation. Bageri- och konfektyrdelen går ihop och bildar ett affärsområde från den 1 januari 2010. Restaurang- och servicedelen, Fazer Amica, utgör det andra affärsområdet. Målet är att ytterligare stärka Fazers varumärken, öka kännedomen om konsumenterna och fördjupa samarbetet med kunderna genom att bli ännu bättre på att nyttja vår samlade kompetens. I och med förändringen beräknas antalet anställda inom koncernen, i Finland, Sverige, Baltikum och Ryssland, minska med cirka 250. Personalminskningarna gäller tjänstemän.

Under de senaste åren har Fazer vuxit och utvecklats kraftigt och stora förändringar har skett inom företaget; konfektyrdelen har köpts tillbaka, övrig verksamhet har vuxit organiskt och genom företagsköp och man har sålt lösgodiskonceptet. ”Vi har investerat i tillväxten, senast genom uppköpet av Lantmännen Färskbröd, och vi har gjort stora investeringar i Ryssland”, säger Karsten Slotte, koncernchef på Fazer. Verksamheterna närmare varandra ”Jag är stolt över det som Fazer erbjuder konsumenterna på våra olika marknader. Vi vill vara ledande i att skapa smakupplevelser även i framtiden och det kräver nya sätt att jobba på”, säger Karsten Slotte. Tillväxten har gjort att Fazer idag verkar inom fyra divisioner. Tre av dessa – Fazer Bageri, Fazer Konfektyr samt Fazer Ryssland – bildar nu det nya affärsområdet för bageri- och konfektyrprodukter. Fazer Amica fortsätter inom måltidstjänster. Affärsområdena ska sträva till att bli ledande aktörer på alla prioriterade marknader. I den nya organisationen kommer samarbetet mellan de två affärsområdena att stärkas ytterligare. Utnämning Fazer-koncernens Vice VD, teknologie doktor Harri-Pekka Kaukonen (46) utnämns till direktör för det nya affärsområdet för bageri- och konfektyrverksamheten. Kaukonen fortsätter även tillsvidare som VD för Fazer Ryssland. Verksamheten ska utgå från konsumenterna Tack vare förnyelserna skapas en verksamhetsmodell som gör Fazer ännu mer flexibelt och effektivt. Organisationen blir plattare genom att lokala enheter stärks och gränser mellan enheter suddas ut, så att till exempel vissa funktioner stöder hela koncernen och ledningen kommer närmare verksamheten. ”Vi vill finna nya sätt och platser att möta konsumenterna på, samt skapa nya former av samarbeten med kunder och andra intressenter. Detta kan vi åstadkomma tack vare våra starka varumärken. Goda möjligheter har vi bland annat inom försäljning och marknadsföring och när det gäller att optimera hela värdekedjan”, säger Karsten Slotte. Personalförändringar För att ta fram de nya verksamhetsmodellerna och för att undgå funktioner som överlappar varandra beräknas antalet anställda inom koncernen behöva minskas med cirka 250. Sedvanliga MBL-förhandlingar kommer att inledas med berörda fackförbund avseende konsekvenserna av förändringen. ”Detta är beklagligt och det har inte varit ett lätt beslut. Det är medarbetarna som gör Fazer och därför känns personalminskningarna extra svåra. Vi är dock tvungna att bryta upp vårt gamla system med divisioner, för att kunna bygga ett väl fungerande och flexibelt företag för framtiden”, säger Karsten Slotte. Personalminskningarna gäller endast tjänstemän. MBL-förhandlingarna föranledda av omorganisationen gäller inte arbetare vid bagerierna eller restaurangerna. De nya verksamhetsmodellerna och omorganisationen effektiviserar verksamheten och gör det möjligt att nyttja synergierna mellan verksamheterna fullt ut. Detta beräknas innebära kostnadsbesparingar på cirka 25 miljoner euro (cirka 250 miljoner kronor) fram till mitten av 2011. ”Vi vill kunna vara föregångare även i fortsättningen. Vi förnyar nu, så att vi i framtiden kan ge ännu bättre service till våra kunder och till konsumenterna.”, säger Karsten Slotte. Ytterligare upplysningar: Karsten Slotte, koncernchef, tfn +358 (0)40 507 7065 Ulrika Romantschuk, kommunikationsdirektör, tfn +358 (0)40 566 4246 För bokning av intervju med Karsten Slotte den 1 september vänligen kontakta Nina Törhönen, tfn +358 (0)40 509 3792 www.fazer.se Fazer-koncernen Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster, bageri- och konfektyrprodukter och har affärsverksamhet i åtta länder. Verksamheten baserar sig på kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete. Till koncernen hör fyra divisioner: Fazer Amica, Fazer Bageri, Fazer Konfektyr och Fazer Ryssland, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2008 (proforma). Koncernen har ca 17 000 anställda. Fazer Amica är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och Baltikum med uppgift att erbjuda god mat och kundanpassade servicelösningar. Företaget verkar i Norden, Estland, Lettland och Ryssland. Fazer Bageri är en ledande aktör i bageribranschen som tillverkar färska och läckra bageriprodukter i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Fazer Konfektyr är Finlands ledande konfektyrföretag samt en stark aktör i Östersjöområdet. Fazers tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi. Fazer Ryssland ansvarar för Fazers bageriverksamhet i Ryssland och är ett av de ledande bageriföretagen i Ryssland.