Fazer bygger nytt bageri i S:t Petersburg

Fazer har undertecknat ett avtal om att köpa en tomt i östra delen av Leningrad Oblast för att bygga ett nytt bageri. Investeringen stöder Fazers strategi i Ryssland. Bageriet kommer att tillverka färskt och djupfryst bröd samt kaffebröd med mervärde. Investeringen estimeras överskrida 100 miljoner euro.

“Det nya bageriet i S:t Petersburg stöder Fazers tillväxtstrategi och förstärker vår position som ett av Rysslands ledande bageriföretag”, poängterar Fazers koncernchef Karsten Slotte.

Tomten på 20 hektar ligger i Vsevolozhki region i Leningrad Oblast på östra sidan om S:t Peterburg vid ringvägen.

”Det nya bageriet gör det möjligt att producera nya typer av produkter och att öka leveranser till andra områden i Ryssland. Bageriet kommer att tillverka färskt och djupfryst bröd samt kaffebröd med mervärde. Vi uppskattar att bageriet kommer att sysselsätta flera hundra nya medarbetare. Investeringen estimeras överskrida 100 M€”, säger Harri-Pekka Kaukonen som ansvarar för Fazers verksamhet i Ryssland.

Under de senaste tre åren har Fazers bageriverksamhet i Ryssland vuxit i medeltal ca. 40 % årligen, och idag står verksamheten för 14 % av koncernens omsättning. Under de senaste tio åren har Fazer investerat ca. 130 M€ i sin verksamhet i Ryssland. Fazers omsättning i Ryssland år 2007 uppgick till 170 M€ och divisionen sysselsätter 3 700 personer.

Vidare har Fazer sedan år 2006 verkat inom contract catering i Ryssland. Till en början var verksamheten inriktad på att erbjuda högklassiga mattjänster åt internationella och skandinaviska företag verksamma i S:t Petersburg. I september 2007 öppnade Fazer Amica även sin första restaurang i S:t Petersburg.

Ytterligare information:

Fazer-koncernen, koncernchef Karsten Slotte, tel. + 358 40 507 7065
Fazer Ryssland, verkställande direktör Harri-Pekka Kaukonen, tfn. +358 20 555 3184
Fazer-koncernen, kommunikationsdirektör Ulrika Romantschuk, tfn. +358 40 566 4246