Fazer Café Forum förnyades

Fazer Café i köpcentret Forum i Helsingfors är förnyat. Caféet har fått ett modernt utseende, och dess produktutbud har utvecklats.
Fazer Café Forum erbjuder smakupplevelser från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Det finns också delikatesser att ta med sig hem.

Torsdagen den 15 mars öppnas det förnyade Fazer Café i köpcentret Forum. Fazer-koncernens mål är att utveckla produkterna och tjänsterna som marknadsförs under Fazer-varumärket och att öka deras omsättning. Fazer Café som nu öppnas är det första i Finland som följer Fazer Amicas nya cafékoncept.

Café- och restaurangsektorn är en viktig del av Fazer Amicas affärsverksamhet. Företaget ansvarar för både caféer och restauranger i varuhus och restauranger i kongress- och kulturcenter. ”Fazer Café Forum som nu öppnas är det första av sitt slag, och vi tror att det här servicekonceptet kommer att vara framgångsrikt också i våra andra verksamhetsländer. Ända sedan år 1891 har Fazers cafékultur bestått av många smakupplevelser och små stunder av välbehag samt bra service. Vi fortsätter med samma recept”, säger Fazer Amicas verkställande direktör Teija Andersen.

I köpcentret Jumbo i Vanda öppnades i oktober 2005 den första nya restaurangen enligt Fazer-restaurangkonceptet - smakupplevelser för alla sinnen. Det förnyade Fazer Café på Glogatan i Helsingfors öppnade sina dörrar i december 2006. Caféet heter nu Karl Fazer Café för att hedra sin grundare. ”Alla de här representerar nya koncept under Fazer-varumärket och följer det nya utseendet”, fortsätter Teija Andersen.

Smakupplevelser från tidigt på morgonen till sent på kvällen

Fazer Café Forums produkt- och serviceutbud har utvecklats enligt tidens anda och med beaktande av kundernas behov och önskemål. Man kan välja mellan söta och salta delikatesser samt kaffe- och chokladdrycker, läskedrycker och viner.

På morgonen kan kunderna njuta av en god frukost, på dagen serveras soppa samt sallader tillsammans med husets egna nygräddade bröd. På pausen under shoppingturen eller som avslutning på arbetsdagen kan kunden unna sig något extra, till exempel en bakelse eller en stadig smörgås. Man kan också köpa med sig produkter och portioner. Alla portioner tillagas inför kunderna.

Ett modernt klassiskt café

Fazer Café Forum ligger på en central plats i hjärtat av Helsingfors. Det är lätt att komma till det rymliga caféet. I främre delen presenteras utbudet av kakor, konditoriprodukter, småbröd, chokladdelikatesser och Fazers andra klassiker. Caféprodukterna och mellanmålen har sina egna platser där de serveras åt kunderna.

”Genom förnyandet av caféets inredning kan kunderna redan när de kommer in se allt vad Fazer Café Forum har att erbjuda. Gångarna med försäljningsvitrinerna har planerats så att det är lätt för kunden att komma fram till sitt bord. Caféets interiör andas Fazers 115 år gamla traditioner som har genomförts på ett modernt sätt”, säger Aila Dorsén, direktör för Fazer Amicas Café- och restaurangsektor.