Fazer delar med sig av det goda

Fazer samarbetar med SOS Barnbyar under temat ”en bit av det goda i livet”. Från den 15 mars och tre veckor framåt kan alla som köper Fazers Guldkakor vara med och bidra till SOS Barnbyars arbete för barn och familjer. Fazer donerar två kronor per såld brödpåse till barnbyn i Valmiera, Lettland.

”Vi på Fazer är precis som SOS Barnbyar övertygade om att familjen är viktig när barnen växer upp”, säger Per Sandberg, landsansvarig för Fazer i Sverige. ”I Lettland är situationen för många barn extra svår just nu på grund av det ekonomiska läget och det här är vårt sätt att hjälpa till.” ”Vi är tacksamma för det stöd vi får från Fazer - allt stöd SOS Barnbyar kan få för att driva verksamheten i Lettland är välkommet. Att Fazer tar ett långsiktigt ansvar och finansierar en del av våra löpande kostnader för barnbyn i Valmiera är mycket generöst”, säger Anna Ryott, generalsekreterare på SOS Barnbyar. Fazer har bagerier och restauranger även i Lettland och i barnbyn i Valmiera finns redan ett Dumle-hus. Under året kommer Fazer i Sverige att samla in medel för SOS Barnbyar genom olika insamlingar och produktkampanjer. Den första produkten som säljs till förmån för SOS Barnbyar är Fazers nya Guldkakor, ett Lövångergräddat hällabröd bakat på vete och råg. Två kronor per såld brödpåse går till SOS Barnbyar och barnbyn i Valmiera. Kampanjen pågår under cirka tre veckor med start den 15 mars. Fazer-koncernen samarbetar med SOS Barnbyar även i Finland och Ryssland. För mer information, vänligen kontakta: Johanna Blom, Kommunikationschef, Fazer Sverige Tel. 076 – 135 5225, e-post: johanna.blom@fazer.se Elisabet Stahlenius, Kommunikationschef, SOS Barnbyar Sverige Tel. 070 – 495 55 92, e-post: elisabet.stahlenius@sos-barnbyar.se Fazer-koncernen Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. I Sverige finns fem bagerier och 300 restauranger, konferensanläggningar och caféer. Konfektyrtillverkningen sker i Finland. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2008 (proforma) och har cirka 17 000 anställda, varav 3 500 i Sverige och 7 000 i Finland. SOS Barnbyar SOS Barnbyar är världens största organisation som ger föräldralösa och övergivna barn ett hem, en familj och utbildning. Sedan starten i Österrike 1949 har SOS Barnbyar byggt och driver barnbyar i 132 länder. Utöver våra barnbyar driver vi också skolor, sociala center, yrkesskolor, ungdomshus och medicinkliniker. Dessutom arbetar vi i barnbyarnas närområden med att försöka förhindra att barn överges på grund av bland annat sjukdom och fattigdom. I dessa insatser ingår allt från utbildning och sjukvård till mikrolån och stöd att starta egen näringsverksamhet eller jordbruk. SOS Barnbyar är politiskt och religiöst obunden och arbetar långsiktigt för att förverkliga FN:s Barnkonvention. Omkring en miljon människor får varje år hjälp genom SOS Barnbyar.