Fazer driver utvecklingsarbete för att ta bort palmolja i produkter

Fazer har åtagit sig att utveckla mer hållbara produkter och i det arbetet spelar hållbara råvaror en viktig roll. För Fazer innebär ansvarsfulla inköp att kontinuerligt utveckla grundkraven för alla leverantörer, där extra fokus läggs på råvaror som kakao, spannmål och palmolja. Samtidigt som Fazer har tagit ett steg framåt gällande användning av hållbart producerad palmolja, fortsätter företaget också utvecklingsarbete för att ta bort palmolja i produkter och ersätta den med andra råvaror som har en bättre närings- eller miljöprofil.

Fazer är medveten om att sätten att odla, producera och konsumera mat har en stor inverkan på människors välmående, miljön och samhället. En av företagets strategiska prioriteringar är att utveckla mat som en lösning för en mer hållbar planet och verksamhet. Därför undersöker företaget ständigt nya lösningar för att förbättra hållbarheten i sin produktion och i sina produkter. Eftersom råvarorna är avgörande för hållbarheten i produkterna har Fazer tagit fram omfattande krav som ställs på leverantörerna. De grundläggande kraven gäller alla leverantörer som vill göra affärer med Fazer, och här lägger Fazer extra fokus på utvalda råvaror som spannmål, kakao och palmolja. Förutom att vidta åtgärder för att säkerställa att man använder hållbar palmolja, utvecklar företaget också för att ta bort palmolja i produkter och utforskar sätt att öka användningen av fetter, oljor och andra råvaror som dels är mer accepterade bland konsumenter och som har bättre närings- eller miljöegenskaper än palmolja.

Fazer vidareutvecklar produkter för att ta bort palmolja

År 2022 använde Fazer 58 procent mindre palmoljevolym än 2019. Denna betydande förändring var till största delen en följd av att Fazer avslutade all verksamhet i Ryssland då palmolja användes i större omfattning på bagerierna i Ryssland, men också som en följd av produktutveckling.

”Hållbarheten hos den ersättande råvaran är avgörande. För att utveckla hållbara produkter kan vi inte byta ut palmoljan till en råvara som är mindre hållbar, bara för att ta bort palmolja. Palmolja har inte enbart utmärkta tekniska egenskaper, utan är också högavkastande och kräver mindre markareal än någon annan gröda för att producera olja. Samtidigt vill vi att våra produkter ska behålla sin karaktäristiska smak, konsistens och känsla. När det gäller att ta bort palmolja finns det inte en lösning som passar alla produkter, utan Fazer undersöker olika lösningar för olika produkter, samtidigt som vi säkerställer att smakprofilen inte ändras”, säger Heli Anttila, direktör för produktutveckling på Fazer Konfektyr.

Konfektyrprodukterna blir palmoljefria senast 2024

Fazer har åtagit sig att ta bort palmolja i alla sina konfektyr- och kexprodukter senast 2024. Klassikern Wienernougat var en av de första produkterna som fick en receptändring för att ersätta palmolja, och Geisha, som är ett av Fazers mest internationella chokladvarumärken, stod näst på tur. Arbetet med att ersätta palmolja med kakaosmör i den största Geisha-produkten, den ursprungliga Geisha-nougatfyllningen, började hösten 2022. Kakaosmöret som används har ursprung i Nigeria och är hållbart och spårbart till plantagenivå, och inköpsmetoderna, inklusive kakaoproduktionen och handel, är tredjepartsverifierade. Under 2023 kommer alla Geisha-produkter att bli palmoljefria.

Fazer använder enbart hållbar palmolja

Palmolja är en vegetabilisk olja som utvinns ur frukten från oljepalm och är världens mest använda vegetabiliska olja. Palmolja har utmärkta tekniska egenskaper eftersom den är ett naturligt hårt fett, vilket gör den till en lämplig ingrediens inom livsmedelsindustrin som ersättning för industriellt härdade fetter som kan innehålla oönskade transfetter. Oljepalmen har också mycket hög avkastning och kräver mindre markareal än någon annan gröda för att producera olja. Som medlem i Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) har Fazer åtagit sig att använda enbart hållbart producerad och RSPO-certifierad palmolja. Under 2022 var all palmolja som Fazer använde RSPO-certifierad och andelen segregerad olja, dvs palmolja som hållits åtskild från konventionell palmolja genom hela värdekedjan uppgick till 98 procent.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Presskontakt Sverige press@fazer.com

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.