Fazer flyttar all produktion av havredryck till fabriken i Tingsryd, Sverige

Fazer har efter avslutade fackliga förhandlingar i Finland idag fattat beslut att konsolidera sin produktion av havredrycker och havregurter mellan fabrikerna i Tingsryd i Sverige och i Koria i Finland. Konsolideringen innebär att fabriken i Tingsryd, där världens första havredryck producerades 1993, kommer att bli centrum för all tillverkning av havredrycker, medan fabriken i Koria kommer att fokusera på tillverkning av havrebaserade gurter. Som ett resultat av de fackliga förhandlingarna kommer 64 tillsvidareanställningar att avslutas i Finland.

Den avtagande konsumtionstillväxten av växtbaserade drycker (1 i kombination med en ökad produktionskapacitet i Europa har resulterat i en mer konkurrensutsatt marknad inom växtbaserade drycker. Marknaden har blivit alltmer kampanjdriven.

-Det är fortfarande tillväxt i konsumtionen av växtbaserade drycker men på mycket lägre nivåer än för bara två år sedan. Vi är övertygade om att kategorin kommer att växa mer på längre sikt och för att då kunna vara i en bra position för att driva och vara en del av den tillväxten så gör vi dessa förändringar för att vara så effektiva som möjligt, utan att någonsin kompromissa på smak eller kvalitet, säger Krister Zackari, EVP & Verkställande Direktör för Fazer Lifestyle Food.

För att effektivisera verksamheten, säkerställa konkurrenskraften på marknaden för växtbaserade drycker samt för att öka fokus på båda fabrikerna har Fazer beslutat att flytta produktionen av havredrycker och havrebaserade matlagningsprodukter från Koria till fabriken i Tingsryd, som har årtionden av erfarenhet och mycket effektiva processer för storskalig och kostnadseffektiv produktion av högkvalitativa havredrycker. Som ett resultat av fackliga förhandlingarna kommer 64 tillsvidareanställningar att avslutas i Finland.

Fazers fabrik i Koria, Finland, fokuserar i framtiden på produktionen av havrebaserade gurter, vilka är växtbaserade produkter. Gurterna tillverkas av fermenterad havre och kan används på samma sätt som yoghurt. Fazers avsikt är att även inleda export till Sverige och internationella marknader.

Fazers fabrik i Tingsryd blir ett nav för all produktion av havredryck

Fazers fabrik i Tingsryd kommer framför allt att tillverka havredrycker under varumärket Fazer Aito. Den nya Fazer Aito produktfamiljen lanserades nyligen i Sverige och erbjuder goda växtbaserade produkter som havredryck för kaffe, produkter för matlagning och bakning samt växtbaserade funktionella drycker med tillsatta vitaminer.

- Fazer Aito är idag stort i Finland, men finns också på den tyska och svenska marknaden. Vi hoppas och tror att en riktigt god svenskproducerad havredryck, gjord på svensk havre, kommer att bli en allt större favorit bland svenska konsumenter. Vikommer också med en hel del nyheter som vi vet att konsumenterna gillar och som kommer att stöda konsumtionstillväxten av goda växtbaserade produkter, fortsätter Zackari.

Fabriken i Tingsryd kommer också att bedriva kontraktstillverkning av växtbaserade drycker till kunder runt om i Norden, Europa, Asien och Oceanien.

- Det finns en stor efterfrågan på havredrycker av hög kvalitet runt om i världen, och det är stort att notera hur vi i lilla Tingsryd kan göra drycker på nordisk havre som inte bara uppskattas här hemma, utan också i allt från Storbritannien till Nya Zeeland. Det finns ett hantverkskunnande, men också en stolthet och faktiskt en tradition av att göra riktigt bra växtbaserade drycker här hos oss sedan över 25 år, berättar Robert Stenstavold, fabrikschef Fazer i Tingsryd.

Fazer använder nordisk havre i sina produkter och har en unik kompetens inom havre och förmåga att utveckla nya produkter som konsumenter efterfrågar. Den näringsrika och hållbara nordiska havren anses vara den bästa i världen på grund av de speciella odlingsförhållanden som inte finns någon annanstans i världen.

Källor1) Nielsen ScanTrack Sweden, Denmark, Norway & Finland, Plant-based drinks, MAT 2YA Growth, Dec 2022, value & volume

Presskontakt Sverige:

Karin Senning Planstedt, karin.senning@fazer.com, tlf. 073 079 58 64

Anniina Niemistö, anniina.niemisto@fazer.com, + 358 40 67 44 672

Fazer Lifestyle Foods

Fazer Lifestyle Foods möter den ökande efterfrågan på hälsosam och växtbaserad mat särskilt bland konsumenter som följer en hållbar livsstil. Företaget erbjuder konsumenter en mängd olika växtbaserade produkter, till exempel havredrycker, frukostprodukter och smoothies. Produktsortimentet innehåller också mjöl, blandningar, mjölförbättringsmedel och ingredienser, sådana som xylitol, som säljs till företagskunder. Fazer är en föregångare inom havre och har gjort betydande investeringar i produktutveckling och produktion av havrebaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods är ett av Fazers tre affärsområden. År 2022 sysselsatte det ca 700 personer och omsatte 260 miljoner euro.

Fazer Tingsryd fabriken

• Grundades 1948, Fazer förvärvade havredrycksfabriken i Tingsryd i mars 2022

• Den första fabriken i världen som kommersiellt producerade havredrycker i början av 1993

• Sysselsätter cirka 140 personer• Finns i Tingsryd, Småland i sydöstra Sverige

• Tillverkar växtbaserade drycker med svensk havre som huvudråvara

• Utöver att producera Fazer Aito produceras även B2B och co-manufacturing (CoMA) för andravarumärken i stor skala

• Exporterar produkter till över 10 länder i Europa, Asien och Oceanien

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.Northern Magic. Made Real.