Fazer Food Services årets komet i arbetsgivarrankning

Fazer Food Services klättrar snabbast i rankningen av de bästa svenska arbetsgivarna inom turism- och besöksnäringen. Det visar årets Universum-undersökning som görs på uppdrag av Visita.  Fazer Food Services har på ett år avancerat från plats 49 till nr 25 på årets lista. Dessutom hamnar företaget på plats tio bland de restauranger som deltagit i undersökningen, strax efter restauranger som Fotografiska och Oaxen.

̶  Detta känns otroligt roligt, säger Joakim Nilsson, VD. Från plats 49 till 25 på ett år är raskt marscherat, men också ett kvitto på att vårt arbete för nöjda medarbetare lönar sig. Förhoppningsvis har fler inom branschen upptäckt att det går att arbeta med gastronomi och samtidigt få ihop livspusslet och ha balans livet.

Fazer Food Services driver ca 180 lunchrestauranger i Sverige i såväl privat som offentlig sektor med ca 1 500 anställda. I sitt B2C-erbjudande riktar man sig till företagstäta områden. 2018 representerade företaget Sverige i kock-VM och vann guld för andra året i Storköksklassen. Nu förbereder sig laget inför OS 2020.

Enligt Universums rankning uppfattas Fazer Food Services främst som en trygg och säker arbetsgivare med gott rykte och att det går bra för företaget på den svenska marknaden. Jämfört med förra året visar årets rankning att företaget främst har förbättrat sitt anseende i fråga om löneförmåner, arbetsmiljö och att man erbjuder varierande arbetsuppgifter.

̶   Jag tror att vår placering är ett resultat av flera goda initiativ under året. Vår ledarskapsutbildning, för våra duktiga chefer, har till exempel genererat ringar på vattnet i hela verksamheten. Vi har ett otroligt engagemang hos våra medarbetare som smittar av sig och skapar vinnande team på våra restauranger. Under året har vi även intensifierat vårt fokus på säkerheten på våra restauranger för att öka arbetsmiljön ytterligare, det vet vi har varit mycket uppskattat, säger Joakim Nilsson.

Universum har på uppdrag av arbetsgivarorganisationen Visita rankat Sveriges bästa arbetsgivare inom turism- och besöksnäringen. Under perioden intervjuades 2 276 anställda och 227 studerande i branschen.

Alexandra William-Olsson
Kommunikationsdirektör Fazer Food Services

Mb: 0701681927
alexandra.william-olsson@fazer.com

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har över 1 100 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark. I Sverige serverar Fazer Food Services närmare 85 000 måltider dagligen, de flesta under varumärket Amica. Våra cirka 230 restauranger finns bland annat inom företag, skolor och universitet och äldrevård. Antalet anställda är cirka 1500. Hösten 2018 vann Fazer Culinary Team VM-guld i storköksklassen. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar:

Citat

̶ Detta känns otroligt roligt, säger Joakim Nilsson, VD. Från plats 49 till 25 på ett år är raskt marscherat, men också ett kvitto på att vårt arbete för nöjda medarbetare lönar sig. Förhoppningsvis har fler inom branschen upptäckt att det går att arbeta med gastronomi och samtidigt få ihop livspusslet och ha balans livet.
Joakim Nilsson, VD Fazer Food Services